Lur Olaizola: "Hitzak oso boteretsuak dira zineman"
Maria Dolores Gonzalez Katarain Yoyesen ahotsa eta Yoyes. Desde su ventana liburuko pasarteak; baita Ana Torrent aktorearen eta Lur Olaizolaren beraren interpretazioak ere; eta atzean, leihoa. Osagarri horiek ditu Hirugarren koadernoa Lur Olaizola (Donostia, 1988) zinema-programatzailearen (Tabakalerako ikus-entzunezkoen programaren koordinatzailea da) filmak.
Torrent eta Olaizola alegiazko pelikula bat prestatzen aurkezten ditu pelikulak, aurrez aurre, eta beraien elkarrizketak eta Yoyesen eguneroko hitzek hainbat emakumeren lana ekarriko dute plazara. Atea zabalduko diote Ulrike Meinhofi, Simone de Beauvoirri, Aleksandra Kollontairi eta besteri.
Olaizolarekin hitz egin dugu Zabaltegi Tabakalera sailean lehiatik kanpo ikusiko den pelikula honetaz, zeinetan fikzioak eta dokumentalak bat egiten baitute.
Zer piztu zizun Yoyes. Desde su ventana irakurtzeak, testuak pelikulara ekartzea erabakitzeko? Noiz irakurri zenuen liburua, eta noiz eta zergatik erabaki zenuen filmaren abiapuntua izango zela?
Yoyes. Desde su ventana 17 urte nituela irakurri nuen lehenengo aldiz. Beti egon da liburua gurasoen etxean. Momentu horretan, Yoyesen hitzek zeharkatu egin ninduten, beti inpresionatzen naute lehenengo pertsonan idatzitako hitzek; are gehiago, eguneroko bat bada. Baina Yoyesen kasuan, gainera, bere pentsamenduak eta begirada kritikoak harritu ninduten.
Urte batzuk geroago, nire praktika zinematografikoa martxan jartzean, 80ko hamarkadaren inguruan ikertzen hasi nintzen. Alde batetik, heroina eta hiesa; bestetik, hemengo Historia.
Orduan berrirakurri nuen Yoyesen liburua, eta abiapuntu bikaina iruditu zitzaidan 80ko hamarkadako Historia beste era batean kontatzeko nire zinearen bitartez.
Zer kontatuko zenuen erabaki eta gero, nola kontatu zehaztu zenuen. Zergatik eszenaratu aktorea eta zuzendaria buruz buru erakutsita, oso toki soilean, asmatutako pelikula baten gidoia irakurtzen?
Nire praktika zinematografikoa ez dago gai batzuei lotuta bakarrik, lengoaia zinematografikoaren inguruko hausnarketa bati lotuta joaten da beti. Kasu honetan, ezinbesteko erreferentzia izan zen Marguerite Durasen Le camion filma. Bertan Marguerite Duras eta Gérard Depardieu azaltzen dira lehenengoaren etxean gidoi baten irakurketa egiten.
Nire ustez, hitzak oso boteretsuak dira zineman. Azken finean, hitz bat entzun eta ikusle bakoitzak irudi ezberdin bat imajina dezake bere buruan. Irudimena aktibatzeko erarik interesgarrienetakoa da. Horregatik iruditu zitzaidan dispositibo interesgarria zela.
Gainera, lengoaiarekin zerikusia daukan beste erabaki bat zera izan zen, irakurketa aurrera doan heinean kanpoan iluntzen doala. Zinea, azken batean, argia baita.
Ana Torrentek "Yoyes" Helena Tabernaren 1999ko pelikulan egin zuen Yoyesena. Horregatik aukeratu zenuen aktorea? Nola hartu zuen berak proiektuan parte hartzeko gonbita, eta nolakoa izan da berarekin lan egiteko prozesua?
Bai, horrexegatik aukeratu nuen. Iruditzen zait jendeari Yoyes aipatzen diozunean, askotan, Ana Torrenten aurpegia datorkiola burura Yoyesenaren ordez. Ahalmen hori ere dauka zineak, ezta? Aktore batek benetako pertsonaren irudia ordezkatzea.
Email bitartez izan zen gure arteko lehen harremana. Nire lehenengo bi film laburrak bidali nizkion, eta proiektua gainetik azaldu nion. Eta egia esan, hasiera-hasieratik interesatu zitzaion.
2020ko abenduan, elkar ezagutu genuen Madrilen, eta harrezkeroztik oso ondo moldatu izan gara. Berarekin lan egitea zoragarria izan da, aktore bikaina baita.
Torrentez gain, kamera aurrean agertzen den beste pertsona zeu zara. Zergatik erabaki duzu pantailaren bestaldera lerratzea, eta nola bizi izan duzu esperientzia hori? Eroso egon zara?
Zalantza asko izan nituen erabaki horren inguruan. Ez zait kameraren aurrean egotea gustatzen, eta nire papera aktore batek egitea pentsatu nuen hasieran. Baina, aldi berean, ez zeukan zentzurik aktore batek zine zuzendariarena egiteak ni neu zuzendaria izanik. Dokumental eta fikzioaren artean dagoen proposamen bat izanik batez ere.
Nerbioak pasa nituen filmatzeko orduan. Ez zen bakarrik kameraren aurrean jarri behar nuela, baizik eta Ana Torrenten mailako aktore baten aurrean egin behar nuela. Baina berak asko erraztu zuen egoera.
Yoyesen egunerokoan jasotako hitzetan, hainbat idazle agertzen dira, hala nola Ulrike Meinhof, Simone de Beauvoir, Rocio Diazescobar eta Aleksandra Kollontai, baita Sartre, Cortazar eta Tina Modotti ere. Irakurketa horiek guztiak egin dituzula esan duzunez gero, zer harik lotzen ditu zure ikuspegitik?
Hasteko, Yoyesek berak lotzen ditu. Zinema-programatzailea izango balitz bezala, idazle eta pentsalari guzti hauengana eraman nau Yoyesek. Hitz batetik hurrengora. Pentsamendu batetik bestera.
Tina Modotti eta Aleksandra Kollontairen kasuan, badago istorio polit bat: Modottiren argazkigintza hainbeste baldintzatu zuen zine sobietarra Kollontaik Mexikon programatu zuelako ezagutu zuen Modottik. Sentsazioa dut sortzaile hauen guztien artean hainbat hari daudela. Agian, bakoitzak egin behar du bata bestearekin lotzeko ibilbidea.
Koadernoak eta egunerokoak une jakin bateko argazkiak direla esaten du Yoyesek. Gisa berean bizi ditu zinemagileak bere bidean egindako filmak? Nolako harremana duzu denborarekin eta egindako pelikulekin?
Gustatzen zait galdera hau. Orain arte ez dut honetan pentsatu, baina arrazoi duzu, egin ditudan pelikulek bizitzaren momentu ezberdin bat markatzen dute, film bakoitza iraganeko momentu batekin lotuta dago.
Eta uste dut oso lotuta dagoela film bat egiteko prozesuarekin ere: ikerketa, filmaketa, muntaketa, postprodukzio eta proiektatzeko momentuarekin alegia. Baita norberak bizi duen momentuarekin eta inguratu zaituen jendearekin ere.
Cinema du Reel Parisko Pompidou Zentroko zinema jaialdian estreinatu zenuen filma martxoan. Zer moduz joan zen? Zer erantzun jaso zenituen publikoaren aldetik?
Oso berezia izan zen Cinéma du Réeleko proiekzioa. Ez nire film labur bat nazioartean ikusi den lehenengo aldia izan zelako bakarrik, ezpada Parisen zelako ere. Paris hiri onenetakoa da horrelako esperientzia bat izateko, zinearekin daukan harremanagatik.
Oso harrera ona izan zuen Hirugarren koadernoak, nahiz eta han, Yoyes eta beraren historia ez ezagutu hemen adina.
Orain, etxeko jaialdian aurkeztea ezberdina izango delakoan nago.
Urduri nago ilusio handia egiten didalako Zinemaldian Hirugarren koadernoa aurkezteak. Igandea iristea nahi dut, eta, aldi berean, pena handia emango dit pasatzen denean.
Zer etorkizun opa diozu "Hirugarren koadernoa"ri?
Egiten dituzun sorkuntza guztiekin gerta daitekeen onena jendearengana iristea dela uste dut. Hori opa diot Hirugarren koadernoari.
Baduzu beste proiekturik esku artean? Zerbait aurreratzeko moduan?
Oraingoz ez daukat proiektu zehatzik. Urtarrilera arteko epea eman diot neure buruari esku artean ditudan programatzaile lanekin ibiltzeko, eta urtarriletik aurrera hasiko naiz proiektu berriarekin.
Nahiz eta oraindik erabat irekita egon, emakumea eta Historia hor egongo dira zalantzarik gabe.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Zure interesekoa izan daiteke
Zinebi jaialdiak Pablo Berger eta Esther Garcia sarituko ditu
Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiaren 67. edizioa azaroaren 21ean abiatu, eta hilaren 28an itxiko dute, amaiera-gala eta sari-banaketa eginda.
Javier Gurrutxagak ohorezko Serantes saria jaso du Santurtziko Zinemaldian
Javier Gurrutxaga showman donostiarrak jaso du Santurtziko Zinemaldiko ohorezko Serantes saria. Bestalde, "Tragedium" eta "Erreka zoko hortan" film laburrek irabazi dute EITBren Euskal Pantailak saria.
Koldo Almandoz “Azken agurra” komedia filmatzen hasi da
Donostiar zinemagilearen hurrengo filmak “ironiaz, samurtasunez eta zentzu humanista sakonez” begiratzen die bizitzari eta heriotzari.
“Gaua”, urkijotarrentzat
Paul Urkijo arabar zinemagileak bere hirugarren film luzea estreinatu du, “Gaua”, irudi txundigarriz generoko filmen osagaiak eta euskal mitologiaren kondairak sendotzen dituen pelikula.
“Argi gorriak” seriea azaroaren 7an estreinatuko dute, Bartzelonako Serielizados jaialdian
Itziar Ituño protagonista duen “komedia garratzak” thriller ukitua du. Jaialdiaren Sail Ofizialean lehiatuko da, 2026an EITBko Primeran plataforman estreinatu aurretik.
Xanti Rodriguez eta Amancay Gaztañaga "Piztiak" seriea filmatzen ari dira
EITBren parte-hartzea duen lana 2026an ikusi ahalko da Primeran plataforman. Yune Nogueiras da Gaztañaga eta Rodriguez zuzentzen ari diren lanaren protagonista.
“Llámame Sinsorga” dokumentala azaroaren 28an estreinatuko dute zinemetan
Marta Gomezek eta Paula Iglesiasek zuzendu dute, eta La Sinsorga Bilboko espazio feministaren sortzeko lnak ditu ardatz.
"Aro berria" filmaren trailerra
Azaroaren 28an iritsiko da zinema aretoetara Irati Gorostidi zuzendariaren lehen film luzea, Donostiako Zinemaldiko New Directors atalean epaimahaiaren aipamen berezia jaso eta gero. EITBren parte-hartzea duen filma ur-kontagailuen fabrika bateko langileen batzarrarekin hasten da: azkenean aurrera egingo ez duen greba bat eztabaidatuko dute. Desengainatuta, inkonformistenek eremu intimoagoetara bideratuko dituzte errotiko transformaziorako dituzten nahiak. Batzuek, fabrika utzi, eta mendietako komunitate isolatu batean integratuko dira, non dozenaka gaztek bilaketa bizia egingo duten, esperientzia katartiko partekatuen medioz.
Zinemakumeak Gara jaialdiak Alauda Ruiz de Azua, Maria Ripoll eta Al Borde Films ekoiztetxea sarituko ditu
Emakumeek zuzendutako filmen jaialdiaren 30. edizioa urriaren 27tik 30era egingo dute, Bilbon. Ruiz de Azuak eta Ripollek Simone de Beauvoir saria jasoko dute, eta Al Borde Filmsek, Bihargi EITB saria.
Zinegileek Moriarti ekoiztetxea saritu dute "Maspalomas" lanagatik
Zinema industriaren barruan zuzendarien kolektiboa ordezkatzeko sortu zen Accion elkarteak Aitor Arregiren eta Jose Mari Goenagaran ekoiztetxea saritu du larunbat honetan Espainiako Zinema Akademian izan den ekitaldian.