Eusko Jaurlaritzak bere gain hartuko ditu AHTaren Ezkioko eta Astigarragako geltokiak
Eusko Jaurlaritzak eta Espainiako Gobernuak Euskal Y delakoa eraikitzeko elkarlan-hitzarmena aldatuko dute, eta enkargua eguneratuko dute. Hala, Gasteizko exekutiboaren esku geratuko dira hainbat lan: Ezkioko geltokia, Astigarragakoa eta Bergara-Lezo tarteko larrialdi irteerak, besteak beste.
Astigarraga eta Lezo arteko merkantzia saihesbidearekin (Oiartzundik igaroko dena), eta Donostiako AHTren geltoki berriarekin batera, lanak 500 milioiko kostua izango dute.
Datorren asteartean, Gobernu Kontseiluak hitzarmenaren aldaketaren bi dokumentuak onartuko ditu, eta ostiralean Ministro Kontseiluak berretsi egin beharko du erabakia, Arantxa Tapia Garapen Ekonomiko eta Lehiakortasunerako sailburuak azaldu duenez.
Hala, Abiadura Handiko Trena 2023an abian izango dela esan du, eta "Euskadi eraikitzeko zein herria egiteko" Kupoaren Legeak izan duen "indarra edo gaitasuna" goraipatu nahi izan ditu.
Obra berriak
Gipuzkoan Eusko Jaurlaritzak bere gain hartuko ditu, beraz, Euskal Yaren Bergara-Lezo tarteko obra berriak, 2006an Espainiako Gobernuarekin eta ADIFekin sinatutako akordioaren moldaketa honekin.
Hauek dira lan berri horietako batzuk: Ezkioko geltokiaren eraikuntza (4,10 milioi eurotako hasierako kostua), Astigarragako geralekua (4,70 milioi), Europako Batasunaren Araudiaren araberako larrialdi-irteerak tuneletan (14,18 milioi), mendi-hegalen egonkortzea eta iturburuetan izan diren kalteen konponketa (1,72 milioi).
Gainera, konbenio berrian Bergara eta Irun arteko tramoaren exekuzio kostuen eguneraketa sartuko da, tartean Astigarraga-Oiartzun-Lezo (356,60 milioi), eta AHTaren Donostiarako sarrera, egungo Iparraldeko geltokian integratuta egongo dena (90 milioi).
Azken txanpa
"AHTa, nahi baino beranduago, baina errealitatea da Euskadin. Obren azken txanpan gaude" esan du Tapia sailburuak. Eta azpigitura honen garapenean Kupoa eta Kontzertu Ekonomikoa ezinbestekoak izan direla gehitu du.
Garapen Ekonomikorako sailburuak esan duenez, amaituta dago Euskal Y delakoaren %50, eta 2023rako dena amaituta eta martxan izatea espero dute. Gipuzkoaren kasuan, 2019rako amaituta egon daiteke sarea. Izan ere, proiektuak dituen 17 tarteetatik 12 amaituta omen daude, eta geratzen diren bostetatik lautan, obren %70-80 eginda.
Zure interesekoa izan daiteke
Kamioilariek protesta egin dute Iruñean, "Bidesariei ez" lelopean
Ehun kamioilari baino gehiago bildu dira protestan larunbat honetan Iruñean. Garraiolari nafarrak bidesariak "inposatzearen aurka" agertu dira, eta hauek eskatu dituzte: "bidezko fiskalitatea, azpiegituretan hobekuntzak, belaunaldien arteko erreleboa eta garraiolarien duintasun profesionala bermatuko duten neurri eraginkorrak".
Talgo % 9,7 igo da burtsan Sidenorrek konpainiaren % 30 erosi ondoren
Talgoren kotizazioa ordubete inguru egon da etenda ostiraleko saioan, konpainiak Balore Merkatuaren Batzorde Nazionalari Sidenorrek akzio-pakete hori erosi duela jakinarazi aurretik.
Sidenorren arabera, Talgok "etorkizuneko proiektu sendo batekin" ekin ahalko dio etapa berriari
Mikel Jauregi Eusko Jaurlaritzako Industria sailburuaren esanetan, euskal partzuergoak Talgoren % 29,76 erosteko sinatutako akordioa "mugarri oso garrantzitsua" da urtea amaitu aurretik operazioa gauzatu ahal izateko. EAJk euskal industriaren aldeko apustuaren erakusgarri gisa ospatu du operazioa; EH Bilduk, berriz, albiste ontzat jo du, nahiz eta izen aldaketa eskatuko duen eta beheranzko joera hartua duen euskal ekonomiarentzat lagungarria izatea espero du.
Talgo eta Sidenor, euskal industriaren bi erraldoi
Lehenengoa erreferentea da tren-sektorean; bigarrena, berriz, liderra da siderurgian.
Sidenor buru duen partzuergoak Talgoren % 29,76ren erosketa itxi du 156 milioiren truke
Balore Merkatuaren Batzorde Nazionalak (CNMV) behin-behinean eten du Talgoren kotizazioa, Sidenorrek gidatutako partzuergoak Pegasorekin sinatutako akzioen salerosketa-kontratua sinatu ondoren. Eragiketak otsailean lortutako aurreakordioa berretsi du, eta erosketaren azken faseari ekin dio.
Bizkaiko hegoaldeko trenbide-saihesbidearen obrak urtea amaitu baino lehen hasiko dira
Eusko Jaurlaritzako Mugikortasun Jasangarriaren sailburu Susana Garcia Chuecak azaldu duenez, obrak amaitutakoan merkantzia-trenek ez dute Santurtzi, Portugalete, Sestao eta Barakaldo zeharkatu beharko. "Aldiriko trenek bakarrik zirkulatuko dute, iberiar zabalera baitute trenbide horiek", gaineratu du.
Angula-arrantza denboraldia hastear, Bizkaiko eta Gipuzkoako arrantzaleak lehorrean
Eusko Jaurlaritzak bertan behera utzi du aurtengo angularen arrantza-kanpaina, espeziea galtzear dagoela argudiatuta. Hala, urtebetean, gutxienez, ezingo da angularik harrapatu Bizkaiko eta Gipuzkoako ibaietan. Euskadiko Anguleroen Elkarteak salatu du Europa osoan arrantzatuko dutela angula, Euskal Autonomia Erkidegoan izan ezik.
“Ipar Euskal Herrian, Asturiasen, Kantabrian… Europa osoan ari dira angula arrantzatzen, EAEn izan ezik”
Angula denboraldia hastear den honetan, Gipuzkoako eta Bizkaiko arrantzaleek ezin izango dute angula arrantzatu, Jaurlaritzaren debekua dela eta. Unai Eizagirre Anguleroen Elkartearen lehendakariak onartu du angularen egoera ez dela ona, baina kritikatu du debekua Euskal Autonomia Erkidegoan soilik ezarri dela, eta, bien bitartean, Asturiasen, Galizian... angula arrantzatzen ari direla. Eurak soluzioaren parte direla nabarmendu dute, eta, Frantziako eredua jarri dute mahai gainean.
Gobernantza Sailak 167,5 milioi bideratuko ditu 2026an Administrazioa arinagoa izan dadin
Gainera, Ubarretxena sailburuak iragarri duenez, Eusko Jaurlaritzak 2023, 2024 eta 2025eko Lan Eskaintza Publikoak batuko ditu, eta guztira 1.700 plaza aterako ditu Administrazio Orokorrean, baina ez da deialdi bakarra egingo, eskalen arabera deituko dira.
Eusko Jaurlaritzak 8 ikuskatzaile gehiago kontratatuko ditu etxebizitza turistikoen gaineko kontrola areagotzeko
Javier Hurtado Turismo, Merkataritza eta Kontsumoko sailburuak bere sailari dagokion datorren urteko aurrekontu-proiektua aurkeztu du Eusko Legebiltzarrean. Guztira, 56,5 milioi euroko aurrekontua izango du, aurten baino % 2 gutxiago.