Zaborren tasa nabarmen igoko da 2025ean Hego Euskal Herriko udalerrietan
Datorren urtean, 2025ean, zaborren gaineko zergak nabarmen egingo du gora Hego Euskal Herriko udalerri gehienetan, guztietan ez bada, Europako zuzentarau batek eta Espainiako Hondakinen Legeak ezarritakoa betetze aldera. Araudion arabera, hondakinen bilketa zerbitzuak ezingo die gasturik eragin erakunde publikoei (gaur-gaurkoz, oso kudeaketa defizitarioa da), eta kostua zergen bidez bildu beharko dute.
Hala, hondakina sortzen duenak ordaindu beharko du zenbateko hori, bestela esanda, herritarrek eta enpresek. Ondorioz, tokiko erakundeek tasak garestituko dituztela aurreikusi dute. Hiriburuak izan dira igoerak iragarpenak egiten lehenak: Gasteizen % 85 egingo dute gora zergek; Bilbon, % 10. Donostiako Udalak kalkulua egiten ari direla esan zuen atzo Eneko Goia alkateak, baina aurreratu zuen defizita % 21ekoa dela. Iruñean ere ez dute oraindik zehaztu zenbaterainokoa izango den igoera.
EAEren kasuan Udalek dute hondakinen kudeaketaren eskumena, eta horren harira, Eudel Euskadiko Udalen Elkarteak lantalde tekniko bat —hiru hiriburuetako arduradunek eta Eudeleko teknikariek osatutakoa— eratu du gaia aztertzeko, eta "zuhurtzia" azaldu du, eitb.eus-en galderei erantzunda. Izan ere, "gai konplexua" da eta "askotariko" egoerak daude, udalek ez ezik, aldundiek eta Ecoembesek ere badutelako zeresana hondakinen kudeaketan. Euren asmoa udalerri txikienei norabidea zehazten laguntzea da, lehentasuna ezarri beharreko zaborren tasan jarrita.
Foru Erkidegoan Mankomunitateei dagokie ardura. Iruñerriko Mankomunitatean itaunduta, adierazi digute oraindik ez dutela igoera aurreratzerik.
Igoerak, hiriburuetan
Gasteizko Udalak iragarri du, oraingoz, garestitze handiena. Izan ere, kudeaketa oso defizitarioa da, eta erdia baino gehiago (% 56) Udalak ordaintzen du. Oro har, 40 bat euro igoko da faktura (% 85eko igoera, 58 eurotik 104 eurora). Dena dela, Udalak argitu du hobari fiskalak aplikatuko dituztela, betiere erabiltzaileak hondakin organikoen birziklapenean gutxiengo bat betetzen badu. Oraindik, baina, ez dute hori guztia arautuko duen ordenantza.
Bilbon apalagoa izango da igoera, % 10ekoa (batez besteko faktura 135 eurokoa izango da, orain 132koa da).
Donostiako Udalak oraindik ez du argitu zenbaterainokoa izango den igoera, baina hazkundea egon egongo dela azpimarratu dute, defizita % 21ekoa baita. Eneko Goia alkateak azaldu duenez, Gipuzkoako hiriburuan erabiltzaile motaren eta ur kontsumoaren arabera zehazten da hondakinen gaineko zerga. "Oraindik ez dakigu nola aplikatuko dugun araudia", aitortu du.
Nafarroan, mankomunitateek dute hondakinen kudeaketaren inguruko eskumena. Iruñerrikoak azaroan onartu ohi ditu tasak, eta oraindik ez dute aurreikusi zenbatekoa izango den igoera.
Europak 2018an eta Espainiak 2022an ezarritako betebeharra
Esan bezala, egoera hau guztia Europar Batasunetik zein Espainiako Gobernutik etorritako legeek ekarri dute. Europako Batzordeak duela sei urte onartu zuen Ekonomia Zirkularrerako eta Hondakinen kudeaketarako Zuzentaraua. Handik bi urtera, 2022an, onartu zuen berea Espainiako Gobernuak. Araudiak zehaztu zuenez, "kutsatzen duenak ordaintzen du" printzipioari jarraiki, hondakina sortzen duenak hartu beharko luke gastua bere gain, eta udalei hiru urteko epea eman zien kostua zerga bidez biltzeko. Epemuga 2025eko apirilean bukatuko da. Era berean, erabiltzaile bakoitzak sortutako hondakin kopurua zenbatzeko sistemak garatzeko deia ere egin zuten agintariek.
Europar Batasuneko hainbat herrialdetan sortutako hondakinak pisatzeko eta kontrolatzeko teknologia dute garatuta, baina Hego Euskal Herrian ez da halakorik.
Zure interesekoa izan daiteke
Kamioilari bat zauritu da Taxoaren, deskargatzen ari zen metalezko fardel bat gainera erorita
59 urteko gizona Nafarroako Unibertsitate Ospitalera eraman dute, pronostiko erreserbatuko kolpe ugarirekin. Larunbat honetan, lanean ari zela gertatu da istripua.
MasOrange osoa eskuratzeko akordio ez-loteslea iragarri du Orangek
Operazioa urte honen amaieran egitea aurreikusten du. Horrela, Euskaltel, MasOrangen integratuta dagoena, enpresa frantsesaren eskuetara igaroko da.
Dozenaka kamioik trafikoa oztopatu dute Iruñean, baldintza hobeak aldarrikatzeko
Tradisna elkarteak hilabeteak daramatza "fiskalitate justua", garraio astunari bidesarien kobrantza etetea edota azpiegiturak hobetzea aldarrikatzen.
Eusko Jaurlaritzak Berrikuntzaren Itsasargiak abiatu ditu, Euskadi abangoardia zientifiko eta sozialeko Europako polo gisa sendotzeko
Berrikuntzaren Itsasargiak aurkeztu ditu, lehentasunak eta apustuak argitu, eta gizartean eta ekonomian eragina izango duten ezagutza aurreratuko proiektuak sustatzeko. Berrikuntza Funtsak 81 milioi euro izango ditu 2026an, eta % 6 handituko da urtero, 2030ean 103 milioi eurotik gorakoa izateko.
Angularen arrantza, bertan behera Euskadin
Erabakia bi txostenetan eta Arartekoaren ebazpen batean oinarritu da, aurreko kanpainan Euskadin 198,44 kilo angula arrantzatu ondoren.
Errenta aitorpena: urtea amaitu aurretik kontuan hartu beharrekoak
Datorren urteko errenta aitorpenerako oraindik hilabete asko geratzen bada ere, 2025eko ekitaldia amaitu aurretik, hainbat neurri har ditzakezu zergak arintzeko. Urtea amaitzeko bi hilabete falta direnean, Arkaitz Urdapilletarengana guri zenbait aholku eman dizkigu faktura fiskala murrizteko.
62 urteko gizon bat hil da Iturmendin, lan-istripu batean
Egurgilea mozketa lanak egiten ari zen Nafarroako herrian, Maugiaburu inguruan, eta adar bat gainera erorita zauritu da.
EAEk Espainiako Estatuari ordainduko dion Kupoa 1.532 milioikoa izango da 2026an, % 2,9 gehiago
2025ean 1.407 milioi euro ordaindu ditu guztira, baina ostegun honetan argitaratutako aurrekontuak kalkulatu du aurtengo azken likidazioa handiagoa izango dela, 1.700 milioikoa, hau da, aurreikusitakoa baino 293 milioi gehiago.
Europako Banku Zentralak interes-tasak % 2an mantendu ditu inflazioa egonkor dagoelako
EBZren Gobernu Kontseiluak, Florentzian bilduta, uste du "ekonomiak hazten jarraitu duela, nahiz eta nazioarteko ingurunea zaila izan".
Volkswagen taldeak mila milioitik gorako galerak izan ditu hirugarren hiruhilekoan, muga-zergak eta Porscheren arazoak direla eta
AEBko muga-zergen igoerak eta Porsche kirol-autoen fabrikatzailearen estrategia-aldaketak (errekuntza-motorra duten modeloen ekoizpena mantendu nahi du) 7.500 milioi euroko karga gehigarria ekarri dio taldeari. Karga horiek gabe, errentagarritasun-operatiboa % 5,4koa izango litzateke.