Iruña-Veleiako arkeologo ohiek "irregulartasunak" atzeman zituzten aztarnategian
Iruña-Veleiako (Araba) ustezko iruzur arkeologikoaren auzian, Eliseo Gilen aginduetara lan egiten duten bi historialari bat etorri dira urteetan zehar ez dela aparteko piezarik aurkitu ziurtatzean eta ustez iraultzaileak ziren indusketako aurkikuntzak modu "irregularrean" egin zirela aitortzean. Adituetako batek indusketatik ateratako materialek ez zutela "balio" arkeologikorik eta "manipulatuta" daudela ere ziurtatu du.
Gasteizko epaitegiak hirugarren jardunaldia burutu du gaur Iruña-Veleia auzian. Hartan, 2005 eta 2006 bitartean aurkitutako III. eta IV. mendeko 476 piezaren ustezko faltsutzea epaitzen da.
Epaiko jardunaldi horretan Miguel Angel Berjon eta Jose Angel Apellaniz historialariek deklaratu dute lekuko gisa, hainbat urtetan Eliseo Gilen aginduetara egon zirenak indusketan. Azken horrentzat Fiskaltzak bost urte eta erdiko kartzela zigorra eskatzen du ondare historikoaren gaineko delituengatik eta dokumentu pribatuak faltsutzeagatik.
Proiektu horretan lan egin zuen bitartean ez zuela aurkikuntzen egiazkotasunaz dudarik izan adierazi du Berjonek, euskararen eta kristautasunaren historiarako iraultzaileak izan arren. Hautemate hori, azaldu duenez, grafitoen egiazkotasuna zalantzan jartzen zuten adituak agertu zirenean soilik aldatu zen.
"Egiaztatu gabeko trazabilitatea"
"Aztarnategiaren barruan inoiz ez genuen zalantzan jarri grafitoen egiazkotasuna, erabilitako metodoa baizik, ez baitzuen trazabilitatea egiaztatzen", adierazi du Berjonek, aurkikuntzen jatorria egiaztatzeko erabilitako sistemei dagokienez.
Horri dagokionez, Gilen aginduetara egon zenean "bitxia" egiten zitzaiola aurkitutako materialen gaineko inskripzioak lurretik atera ondoren identifikatzea azaldu du, horiek garbitzen zirenean. Lan hori Ainhoa Gilek egiten zuen, Eliseo Gilen arrebak.
Berjonek ez du ulertu nola ez bera, ez gainerako arkeologoak, ez ziren grafitoak identifikatzeko gai izan materialak lurretik ateratzean, garbitu ondoren, bertan agertzen baitziren. Adituak ziurtatu duenez, pieza bat lurretik ateratzean, momentu horretan ezaugarri bereziak dituen aztertzea da "ohikoena". Horretarako, garbiketa azkar bat egiten da atzamarrekin edo, urik ez bada, txistuarekin.
Hori dela eta, ohikoena inskripzioen "gutxieneko" proportzio bat galtzea dela baieztatu du piezak lurretik ateratzerakoan, Iruña-Veleian kontrakoa gertatu arren. "Irregulartasunen" adibide bezala, 2005ean eta 2006an egindako indusketak jarri ditu. Lehenengoan grafito garrantzitsuak aurkitu ziren lurretik ateratako piezetan.
Aldiz, urte bete geroago toki berean induskatu zenean, oraingoan kamara batekin prozesua ziurtatzeko, ez zuten "ezer" aurkitu. Beste bi langile ohik ere adierazpen horiek berretsi dituzte.
Nabarmendu duenez, horrelako kasuek indusketako lan-sistema aldatu behar zela pentsarazi zioten, lehen unetik aparteko hainbat grafito ez aurkitzea metodologia arazo bat izan zitekeela eta. Gili "hainbat aldiz" metodologia aldaketa bat proposatu arren, ez ziela kasurik egin deitoratu du Berjonek.
Gilen jarduteko eran aurkitutako beste arazo bat, hainbat aparteko aurkikuntza egin ondoren, publikoki aurkezten hasi zela izan zen, behar bezalako "aurretiazko egiaztapenak" egin gabe. Adierazi duenez, modu horretan lan egitearen ondorioz, proiektuko babesleetako batek "arriskutsutzat" jo zuen Gilen jarduera.
Historialaria Oscar Escribanoren istiluaz ere aritu da, indusketan lan egiten zuen geologo bat, lurretik ateratako piezetako bat manipulatu izana onartu zuena, "Veleia" hitza grabatuz. Berjonen arabera, Escribanok indusketako langileen aurrean onartu zuen pieza manipulatu zuela. "Suntsitzailea izan zen", ziurtatu du historialariak, eta hura "masaileko" bat izan zela taldearentzat baieztatu du.
Izan ere, proiektuko gestioaren "gainbehera" izan zela azpimarratu du Berjonek, langileen "oharrei" jaramonik egiten ez zien zuzendaritza batekin eta grafitoak "aurretiazko egiaztapenik gabe" aurkezten zituena publikoki. Ondorioz, proiektua utzi zuen 2007an.
Jardunaldian Jose Angel Apellanizek ere hitz egin du, Iruña-Veleian lan egin zuena 2002 eta 2007 bitartean. Berjonek bezala, indusketetan ez zuela grafitorik edo aparteko inskripziorik aurkitu lurretik ateratako piezetan adierazi du arkeologoak.
"Aberrazio bat"
Eliseo Gilek aurkeztutako ustezko aparteko 400 grafito baino gehiago inskripzioak zeuden piezen garbiketa prozesuan aurkitu izana "izugarri bitxia" eta "desegokia" dela nabarmendu du Apellanizek.
Azaldu duenez, inskripzioen apartekotasunak eta aurkikuntzen bideorik edo irudirik ez izateak "hainbat zalantza eta ezinegon" eragin zituen taldean. "Jesusen bizitzako irudiak agertzen hasi ziren, hainbat esaldi eta irudi, haietako asko euskaraz. Harrigarria zen, komiki bat zirudien. Eta, nola ez, beti garbiketa prozesuan", adierazi du.
Une jakin batean, indusketako arduradunak piezak "edonori" erakusten hasi zirela azpimarratu du Apellanizek eta, ondorioz, piezak ez zeudela "kontrolpeko" esparru batean. Batzuek etxera ere eramaten zituztela aitortu du. "Aberrazio bat zen", salatu du.
Horregatik denagatik, proiektua eta aztarnategia utzi zituela baieztatu du, "ziur" baitzegoen aurkitutako materialak ez zutela "zientziarako balio" eta "arriskuan" jar zezaketen proiektuan lan egiten zuen jendearen etorkizuna. Izan ere, gaur egun, aurkikuntzak "manipulatuta" daudela uste duela baieztatu du.
Albiste gehiago artea
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura Bilbora itzuli da
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura monumentala Bilboko Arte Ederren Museoaren sarreran dago jada. 2018tik Chillida Lekun egon da, kontserbazio-arrazoiengatik. Lanak lau metroko altuera eta 18 tonako pisua du, eta BBVAren enkarguz sortu zuen Eduardo Chillidak 1991n. Aurretik, bi hamarkada inguru eman zituen "Burdinaren gorazarrea III" lanak Bizkaiko hiriburuko Kale Nagusian.
"Hormaren kontra" Pablo Ochoa de Olzaren lanen erakusketa, Bilbon
Bilbon, Ondare aretoan, azaroaren 15era arte egongo da ikusgai nafar artista eta grafitigile erretiratuaren lanen erakusketa. 40 lan baino gehiago bildu dituzte, grafitia 1965ean Filadelfian sortu zeneko 60. urtemuga ospatzeko.
Bilboko Guggenheim museoak 478.315 bisitari izan ditu ekainetik abuztura; historiako bigarren udarik onena izan da
Iazko aldi berean baino 4.822 bisitari gehiago izan ditu, eta aurten 921.971 bisitari izan ditu dagoeneko. Jende gehien bildu zen eguna abuztuaren 13a izan zen, asteazkena, 8.472 bisitari izan zituen egun osoan zehar.
EITBk eta Artiumek hitzarmena sinatu dute arte garaikidearen ondarea ikus-entzunezko lanen bitartez zabaltzeko
2025ean garatuko den lehen proiektua Esther Ferrer eta Mari Puri Herrero artisten ibilbideei buruzko bi pieza dokumental ekoiztea izango da.
Euskalduna izango da ‘Mastodophonika’ ikuskizunaren eszenatokia, irailaren 5 eta 6an
Ekitaldian Mastodonte, Leioako San Juan Bautista Abesbatza eta Euskadiko Gazte Orkestra (EGO) igoko dira taula gainera.
Bilboko Arte Ederren Museoak 1970eko eraikina berriro zabalduko du urriaren 8an, egitarau berezi batekin
Irekierarekin, museoak "mugarri garrantzitsua jarri du" bere eraldaketan, eta 2026ko ekainean aurreikusitako 'Agravitas' espazioaren inaugurazioarekin amaituko da.
Arteleku zentroaren lehen 15 urteei begira, Artiumen
Gasteizko museoak Gipuzkoako arte eta kultura garaikideko zentroaren artxiboa arakatu du, Mikel Onandia, Sergio Rubira, Leire Vergara eta Beatriz Herraezen komisariotzaren pean.
Txomin Olabarri, Azkuna Zentroko zuzendari nagusi berria
2018ko maiatzetik 2024ko abendura bitartean Azkuna Zentroko zuzendari izan zen Fernando Perezek kargua bere borondatez utzi ondoren, Olabarri izendatzea erabaki dute.
Tabakalerak Hlynur Pálmason zinemagile eta artista islandiarraren erakusketa aurkeztu du
Irailaren 28ra arte egongo dira ikusgai bakarkako erakusketako ikus-entzunezko instalazioak, argazki-sailak, pinturak eta eskulturak. Pálmasonen filmografia osoa eskainiko du Tabakalerak.
"Barbara Kruger: Another day. Another night" erakusketa zabaldu du Guggenheimek
Erakusketak Krugerren lan goiztiar adierazgarrietako batzuk berraztertzen ditu, eta goitik behera hartuko ditu Guggenheim Bilbao Museoko hainbat areto. Boterearen hizkuntzaren inguruan hausnarketa egitera bultzatuko du ikuslea, azaroaren 9ra arte.