Niño de Elche: "Inprobisazioa jarrera da, ekintza baino gehiago"
Francisco Contreras Niño de Elche (Elx, 1985) kantaore heterodoxo, oparo, geldigaitz eta berritzaileak Amerikara begiratu du “Colombiana” (Sony Music, 2019) Eblis Alvarez kolonbiar ekoizle eta musikariarekin (Meridian Brothers) grabatu eta Euskal Herrian taularatuko duen diskoan. Otsailaren 16an Victoria Eugenian egongo da, Donostian, eta martxoaren 20an Barakaldo Antzokian.
“Colombiana”ko hamar kantuetan, Niño de Elchek aurrez aurre jarri ditu flamenkoa, “joan-etorriko musika bat”, eta Ameriketako erritmo tradizionalak, “bere garaian azukreak, kafeak, kakaoak, kokainak eta ayahuascak egin zutenaren gisako bidaia batean”, eta uztartze horretatik azaleratu dira erritmo eta melodia berriak, sintetizadoreen eta erritmo kaxen oihartzunek zipriztinduak.
Flamenkoaren eta karibear soinu-kadentzien arteko talka honetan, ahots ezberdinetan zehar egindako hara-hona honetan, euskal soinuak ere ageri dira, Beñat Achiary bera bezalako musikari ausartarengana eta Maialen Lujanbio bertsolariarengana jo baitu Niño de Elchek, “Colombiana Vasca” kantu harrigarrian. Berarekin hitz egin dugu.
“Colombiana” diskoan, Eblis Alvarez ekoizlearekin lan egin duzu, baina, zuen musikak “fusionatzetik” urrun, berorien arteko “talka” proposatu duzue. Zeri dagokio fusio eta mestizaje kontzeptuen arbuio hori?
Musikara ekarrita, fusioa, mestizajea eta gisa horretako hainbat hitz makurkeriaz eta hutsalkeriaz erabili dira, sormen prozesuekin zerikusirik ez duten etiketa komertzial berriak sortzeko helburu bakarrarekin.
Fusioa eta mestizajea badaude gure musiketan; beraz, termino horietan hitz egitea errepikakorra da, nire iritziz. Nahiago ditut talka edo bat-egitea, prozesu artistikoez modu muturrekoagoan hitz egiten diguten terminoak.
Bakoitzaren ondarearen zer ezaugarri daude azken emaitzan?
Azken ezaugarriak komunak dira: erritmoak, diskoaren soinua, gitarra jotzeko moduak, hitzak eta, batez ere, ariketa musikalaren aurreko jarrera nasai antzekoa.
Nola ari zara “Colombiana” zuzenekoetara eramaten? Musika ulertzeko zure eran, tarte handia egongo da inprobisaziorako…
Inprobisazioa jarrera da, ekintza baino gehiago. Ez da beti inprobisatzen, baina beti egoten da inprobisatzeko prest.
Nire kontzertuetako errepertorioak aurkezten ari den diskoa du oinarrian, eta horren ingurukoa izaten da. Ikuskizun gisa ulertzen ditut, kontzertu gisa baino gehiago.
“Colombiana Vasca”n Maialen Lujanbio eta Beñat Achiary aritzen dira. Nola iritsi ziren diskora? Nola sortu zen kolaborazioa?
Beñat Achiary nire eragin handienetako bat izan da azken urteetan, eta askotan kantatu dugu elkarrekin. Xabier Erkizia artistak antolatzen duen Ertz jaialdian ezagutu nuen Maialen, eta berarekin kolaboratu ahal izan nuen bertan.
Kolaborazioa topaketa horietatik jaio zen, baita estraperloaz, maitasunaz, kakaoaren salerosketaz eta zortzikoak Pepe Marchenaren “Colombiana” sortzeko ustez izan zuen eraginaz hitz egingo zuen kantu bat sortu beharretik ere.
Argazkia: Álvaro Perdices
Albiste gehiago musika
Gatibuk dantzan jarri ditu Bilboko Aste Nagusian bildutako jarraitzaileak
Gernikako taldeak giro paregabea sortu du Europa parkean, ostegun gauean eskainitako kontzertuan, jarraitzaileei agur esateko biraren baitan, oholtzatik betiko jaitsi aurretik.
Duplak eta Janus Lesterrek estreinatu zuten Abandoibarrako eszenatokia
Artista arabarrek eta bakarlari nafarrak dantzan jarri zuten Guggenheim ondoko eremua.
Mosku dantzan jarri du Fermin Muguruzak
Fermin Muguruzak kontzertu jendetsua eskaini du bart Irunen, bere jaioterrian. Artista irundarrak bere errepertorio zabalaren errepasoa egin du.
Irailean Illunben emango dituen hiru kontzertuetarako edukiera handitu du Zetakek
Sarrera berriak abuztuaren 14ko 10:00etatik aurrera egongo dira eskuragarri, salmenta-kanal ofizialen bitartez.
Zea Maysek dardarka jarri du Gasteiz
Andre Maria Zuriaren jaietan, kontzertua eskaini zuen atzo talde bizkaitarrak. Foruen Plaza leporaino beteta, Aiora Renteriaren ahots indartsuak, beste behin, dardara eragin zuen.
Bilboko Orkestra Sinfonikoak kontzertua eskaini du lehen aldiz Arabako espetxe barruan
Bilboko Orkestra Sinfonikoak kontzertua eskaini du lehen aldiz Arabako espetxe barruan. 45 musikarik 50 minutuz interpretatu dituzte Jesus Guridiren obrak espetxeko preso eta langileen aurrean. Ekimenaren helburua pertsona guztiei kultura eskubide unibertsal gisa hurbiltzea da, baita espetxean ere. Musika enpatia bideratzeko zubia eta gizarteratzea errazteko tresna bihurtu da.
'Amaya' opera lehen aldiz eskainiko da Donostiako Musika Hamabostaldian
Euskarazko opera honen kontzertu-bertsioa abuztuaren 9an (larunbata) eskainiko da, 20:00etan, Kursaalen. Jesus Guridi konpositore gasteiztarraren obra garrantzitsuenetako bat da, Musika Hamabostaldian inoiz interpretatu gabea.
ETS taldearen 20 urteak: Arabako Ekora herritik Madrileraino
Larunbat honetan, omenaldia egin diote ETSri, Ekora bere jaioterrian, taldearen 20 urteko ibilbidea ospatzeko. Hori aitzakia hartuta, Iñigo Etxezarreta buru duen taldearekin bildu gara, 60 abestik eta 500 emanaldi baino gehiagok osatutako ibilbidea gogoratzeko.
Hasi da Donostiako Musika Hamabostaldia, estreinaldiz eta izen handiz beteriko edizio historiko batekin
Donostiako jaialdiaren 86. edizioa abuztuaren 1ean inauguratu da, "Requiem (s)" baletarekin, eta lehen aldiz izango dira Parisko Operako eta Leipzigeko Gewandhausorchesterreko orkestrak.
Donostiako Jazzaldiak "arrakasta handiarekin" eta "sasoi betean" itxi du bere 60. edizioa
Miguel Martinen azken edizioa izan da, zuzendari gisa, baina Donostiako jaialdiaren "zerbitzura" lanean jarraituko du. Martinek ordainpeko 17 kontzertutan harmailak lepo bete direla nabarmendu du, eta gainerakoetan ia beteta egon direla. Doako 52 kontzertuek 158.700 pertsona batu dituzte, eta ordainpekoek, berriz, 20.480.