Iraia Elias: 'Sorpresa ikaragarria izan da izendapena'
Iraia Elias (Zarautz, 1980) ezin hobeto hasi da zinemagintzan. Aktoreak “Amama” filmean egin zuen debuta pantaila handian, antzerkigintzan, agertoki gainean, zaildu eta gero. Donostiako Zinemaldiko Sail Ofizialean estreinatu, jaialdietan bere bidea egin, kritika onak jaso eta zinema-aretoetatik pasatu den pelikulan ikusi ahal izan genuen lehenengoz zinema-aretoko eserlekutik Eliasen indar dramatikoa.
Orain, Altunaren film sinbolistan baserriko alabaren, Amaiaren, larruan eginiko lanak saria ekarri dio aktoreari, eta, bide batez, “Amama”ko lantaldeari: Goya sarietarako izendapena, emakumezko aktore berri onenaren atalean.

Iraia Eliasengana jo dugu, izendapena nola hartu duen eta zinemako lehen esperientzia hau nola bizi izan duen jakiteko.
Nola hartu duzu Goya sarietarako izendapena? Espero ote zenuen halakorik?
Sorpresa ikaragarria izan da, egia esan. “Amama”ren fasea bukatzen ari zen niretzat, burua nire proiektuetan jarrita nuen jada, eta bat-batean hau etorri da… Sinestezina!
Oraindik ere ez dut oso ondo ulertzen zer egiten dudan hor, nola ote den posible. Dena dela, pozik nago, nire bitartez talde osoari egiten zaion aitortza bat delako eta filmarentzat onuragarria delako.
Ikusi dituzu zure atal berean izendatuta dauden gainerako aktoreen lanak –Irene Escolar (“Un otoño sin Berlín” Lara Izagirre zornotzarraren filma), Antonia Guzman (“A cambio de nada”) eta Yordanka Ariosa Zilarrezko Maskorraren irabazlea (“El rey de La Habana”)–? Zer iruditu zaizkizu?
Ez dut izan pelikula guztiak ikusteko aukerarik, baina gustuko dut gure ataleko barietatea. Iruditzen zait talde berezia osatzen dugula denon artean. Adin, estilo eta jatorri ezberdinen arteko nahasketa polita da.
Antzerkigintza ibilbide oparoa duzu, baina zineman egin duzun lehen filma izan da “Amama”. Zelan bizi izan duzu lehen esperientzia hau? Zer espero zenuen eta zer aurkitu duzu?
Niretzat oparia izan da. Ederra izan da esperientzia, filmatzea, lantaldea… Asko eskertzen dut Asierrek nigan jarritako konfiantza.
Aktore bezala, beste kode eta tonu batean lan egiteko aukera eskaini dit, neure burua berrezagutzekoa, zinema barrutik ezagutzekoa, prozesu osoa bizitzekoa… Erronkaz beteriko bidaia ari da izaten.
Orain, Goyetako kontuarekin, konturatzen zara zinemak beste mundu bat dakarrela berekin, niretzat arrotza dena, irudiarekin eta komunikabideekin zerikusi handiagoa duena… Eremu irristakorragoa da.
Ea zer ikusten eta ikasten dugun honetatik!
Zinemaldiko estreinaldiaren eta esperientziaren ostean, filma zinema-aretoetatik pasatu eta gero, zer-nolako harrera ikusi duzu jendearengan? “Amama”k arrastoa utzi duelakoan zaude?
Uste dut “Amama” modu batera edo bestera iristen dela jendearengana. Gai unibertsalak jorratzen ditu filmak (komunikazioa, belaunaldien arteko talkak, lurra, bizitza ulertzeko moduak…) eta hori oso modu ederrean kontatuta dago.
Zentzu horretan, Asierren begirada nabaritzen da: apustuak egin ditu, arriskatu egin du alderdi askotan eta oso une ederrak sortu ditu.
Irudiak, musika, istorioa, pertsonaiak, edizioa… Osagai horiek guztiak maitasun handiz landu ditu, eta azkenean jendea nolabait hunkitzea lortzen duela uste dut.
Zelako gala espero duzu otsailaren 6rako? Zer aurreikuspenekin joango zara?
Printzipioz, oraindik ez dut gehiegi pentsatu nahi egun horretan… Komunikabide mordoa egongo da, argazki flashak, elkarrizketak… Espero dut ahal den neurrian zentratuta egotea eta ahalik eta gehien gozatzea egunaz eta esperientziaz.
2015ean, zer film edo interpretaziok eman dizute arreta berezia? Zer nabarmenduko zenuke iazko zinemagintzatik?
Poz handia ematen dit, adibidez, zuzendaritzan gero eta emakume gehiago ikusteak euren begiradak erakusten, euren gaiak euren modura aurkezten. Oso estilo ezberdinetako lanak eta lan ausartak izan dira, gainera.
Orokorrean, istorioak kontatzeko modu berriak proposatzen dituzten proiektuek erakartzen naute; interpretazio aldetik, berriz, gutxirekin asko adierazten dutenak.
Zer proiektu dituzu aurretik interpretazioari lotuta?
Goyetako kontu guztia pasatzen denean, kanpora joango naiz, antzerki fisikoa ikastera, antzerki mota ezberdinak ikusi eta haiekin gozatzera.
Zure interesekoa izan daiteke
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.
Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean.
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.
“Correct me if I’m wrong” film laburrak irabazi du Zinebiko Sari Nagusia
Hao Zhou txinatar zinemagilearen lan dokumentalak jaso du Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiko epaimahaiaren aintzatespen nagusia. Euskal film labur onenaren saria “Habana industrial” Ainhoa Ordoñezen lanak irabazi du, eta Aitor Gametxoren "Geratzen den hori" filmak Espainiako Film Labur Onenaren Sari Nagusia.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Feroz sarietarako film izendapen gehien dituzten filmak
Los domingos, bederatzi izendapenekin, eta Maspalomas, zazpirekin, dira 2026ko Feroz sarietarako izendapen gehien jaso dituzten filmak.
Billy Wilderren 32 film emango ditu Tabakalerak 2026ko zinema programaren barruan
Tabakalerako 2026ko zinema denboraldi berria Donostia Kulturak, Donostiako Zinemaldiak, Euskadiko Filmategiak, Elías Querejeta Zine Eskolak eta Tabakalerak berak diseinatu dute, eta urtarrilaren 8an hasiko da.
Mendi Film, Bilboko nazioarteko mendi zinemaldiaren XVIII. edizioa
Euskalduna Jauregia izango da jaialdiaren kanpaleku nagusia eta abenduaren 5etik 14ra 55 film proiektatuko dira, horietatik 12 euskal ekoizpenak. Jaialdiaren irekiera ekitaldian Entre Juan y Juanito izango da ikusgai, Juanito Oiarzabali buruz Javier Alvarok zuzendu duen filma. Bestalde, iazko Mendi Film bekari esker sortutako Luis Arrietaren filma aurkeztuko da: Sustraiak.
Norma Vila "Salitre" izeneko bere lehen film luzea filmatzen ari da, Nagore Aranburu protagonista duela
Egunotan Arrigorriagan Norma Vila zuzendariaren Salitre pelikula filmatzen ari dira, drama intimoa eta thriller psikologikoa uztartzen dituen film luzea. Nagore Aranburu eta Haizea Carneros dira protagonistak.
Zinebik "Llámame sinsorga" dokumentala aurkeztu du
EITBren parte-hartzea duen filma Zinebi film laburren eta dokumentalen Bilboko jaialdian proiektatuko dute, hilaren 28an zinemara iritsi aurretik. Al Borde Flims etxearen filmak La Sinsorga Bilboko espazio feminista eraikitzeko prozesua jasotzen du.
Umorez, musikaz eta Pablo Bergerrentzako Ohorezko Mikeldiaz abiatu da Zinebi
Zinebiren 67. edizioa Arriaga Antzokian hasi da, Bilboko errodajearen gorakadari, musika emanaldiei eta nobedadeen aurkezpenari keinu eginez. Hasierako saioan Euskal Film Laburren Sail Ofiziala proiektatu dute eta Pablo Berger zinemagile bilbotarrari Ohorezko Mikeldia eman diote.