'Taldearen babesaren prezioa askatasunarekin lotuta dago askotan'
Helena Taberna nafar zinemagilearen lana aretoetara helduko da gaur, “Acantilado” Lucia Etxebarriaren eleberri batean (“El contenido del silencio”) oinarritutako thriller artegagarriaren bidez. Sekten munduaren inguruan garatzen da istorioa.
Taberna fikziora itzuli da lan honekin, “Nagore” bere aurreko lanean 2008ko sanferminetan indarrez hildako emakume gaztearen istorioan murgildu eta gero. Aurretik, “Yoyes” (2000), “Extranjeras” dokumentala (2003) eta “La buena nueva” (2008) zuzendu zituen.
Nafar zinemagileak kontatzen duen istorioaren ardatza Gabriel da, Kanaria uharteetan sekta bateko kideek bere buruaz beste egin eta gero desagertutako arrebaren bila ari den gizona. Luxuzko aktore taldean, Daniel Grao, Goya Toledo, Ingrid Garcia-Jonsson, Xabier Elorriaga eta Jon Kortajarena bilbotar modeloa daude, besteak beste.
Norbanakoen askatasunaren eta taldekide izateko sentimenduaren inguruko hausnarketa plazaratu nahi duen filmean, Gabriel sektaren misterioetan murgilduko da, eta onik ateratzeko modu bakarra arreba bizirik aurkitzea izan litekeela konturatuko da.
Tabernarekin mintzatu gara, “Acantilado” Malagako zinema-jaialdian aurkeztu zuen filma aitzakia hartuta.
“Acantilado” filma “El contenido del silencio” Lucia Etxebarriaren eleberrian oinarrituta dago. Noiz ikusi zenuen liburua zinemara eramateko egokia zela?
Eleberria irakurri nuenean, harrapatu egin ninduen, eta giro hori eta gai hori jorratzen zituen film bat ikustea gustatuko litzaidakeela pentsatu nuen. Asko interesatu zitzaizkidan neba-arreben istorioa eta sekten atzean dagoena.
Egokitzeko zailtasunak izango nituela ere jakin nuen orduan, baita istorioa zinema mundura eramatea erronka izango zela ere.
Sektak ditu mintzagai filmak. Zergatik orain? Etsipena, sufrimendua eta hausnarketarik eza nagusi diren garai hau hazteko eta jendea erakartzeko une ona ote da taldeontzat?
Sektek jakin-mina pizten digute, haien inguruan beti egoten baita misterio eta enigma moduko bat. Baina ekonomiaren eta balioen krisi honek sekten kopurua nabarmen handitzen lagundu du, eta, ondorioz, inoiz baino garrantzitsuagoa iruditzen zait jarrera sektarioak aztertzea eta “sektak besteak dira” pentsatzetik harago joatea.
Nire ustez, egokitzapen humanista bat izan behar du gizarteak berandu baino lehen, inoiz baino beharrezkoagoa baita: hezkuntzan balioak transmititu, eta gizaki libreen gizarte bat ahalbidetuko duten atxikimenduak eraiki behar dira.
Zergatik babesten dute askok beren burua taldearen barruan azken burura arte, filmean bezala, besteen bizimodura egokituz, nork bere askatasuna (askatasun mugatua, agian) garatzeak dakartzan kontraesanei aurre egin ordez?
Argi dago taldeak norbanakoa babesten duela eta afektua ematen diola. Gainera, izaki sozialak gara, eta oso garrantzitsua da taldeko kide sentitzea. Baina banakotasuna ere bai. Zelan uztartu biak, orduan?
Izan ere, taldearen babes eta afektu horrek askatasunarekin eta gure nahiekin lotuta egoten den prezio bat ordaintzera behartzen gaitu.
Kanaria uharteetan eta Euskal Herrian filmatu duzu. Zergatik aukeratu zenituen bi toki horiek?
Espainiar zinema oro har monotonoegia da pelikulak filmatzeko tokiak aukeratzeko orduan, eta nik garrantzi handia ematen diet lokalizazioei.
“Acantilado”k toki eder eta misteriotsuak eskatzen zizkidan, eta, gainera, lotura estua dut bi toki horiekin.
Luxuzko antzeztaldea zuzendu duzu: Daniel Grao, Goya Toledo, Ingrid Garcia-Jonsson, Juana Acosta, Xabier Elorriaga eta Josean Bengoetxea, besteak beste. Zergatik aukeratu zenituen?
Nahi nituen aktoreak eduki ditut, eta luxua da hori. Izugarria izan da, eta, are gehiago, izugarria izaten ari da promozioan, eta hori ere filmaren zati garrantzitsua da.
Egia esan, aktoreekin lan egitea da hainbeste maite dudan prozesuan, zinema egiteko prozesuan, gustukoen dudana.
Gainera, Jon Kortajarena ere izan duzu zure aginduetara. Tim Fordekin eta Julio Medemekin lan egin du dagoeneko, eta ematen du bidea egiten ari dela interpretazioan…
Aktore ibilbidea hasi berri du Jonek, baina oso sendoa izango da, nire ustez. Talentua du, oso langilea da eta maisu onak aukeratu ditu trebatzeko.
Castingeko proban bertan konturatu nintzen horrekin, eta poz-pozik nago filmerako elkarrekin sortu dugun pertsonaiarekin, Julianekin.
Jon Kortajarena, "Acantilado"n. Argazkia: Fernando Marrero.
Apirilean, Malagako zinema-jaialdian erakutsi zenuen filma. Nola hartu zuen jendeak?
Ederki, jendeak bikain hartu zuen, eta Malagako jaialdiaren plataforma, espainiar zinemaren urteko uztaren alerik onenak erakusten dituenez, oso ona izan da “Acantilado” merkaturatzeko.
Albiste gehiago zinema
Jim Jarmuschek irabazi du Veneziako Urrezko Lehoia,'Father Mother Sister Brother' filmarekin
'The voice of Hind Rajab' filmak, Israelen eraso batean sei urteko neskato palestinar baten heriotza kontatzen duenak, Zilarrezko Lehoia eskuratu du Veneziako 82. Zinemaldiko Epaimahaiaren Sari Nagusia.
Donostiako Zinemaldiak "Netanyahuren gobernua gauzatzen ari den sarraski ikaragarriak" arbuiatu ditu
Ruth Perez de Anucita Zinemaldiko Komunikazio arduradunak "Gazako genozidioari buruz" manifestua irakurri du gaur, Zinemaldiaren 73. edizioaren aurkezpen ekitaldian.

Juliette Binoche, Matt Dillon, Colin Farrell, Richard Linklater eta Renate Reinsve Zinemaldira etorriko dira
J. A. Bayona kataluniar zuzendaria izango da Sail Ofizialeko epaimahaiaren burua. Paul Dano, Maria de Medeiros, Erward Berger, Claire Denis, Agnieszka Holland eta Ron Perlman ere etorriko dira Donostiara, besteak beste, Esther García eta Jennifer Lawrence Donostia saridunez gain.
Ikusi “Hombre bala” Mikel Erentxuni buruzko dokumentalaren trailerra
Anuska Ariztimuñok zuzendu duen pelikula Zinemaldian estreinatuko dute, eta donostiar musikariaren “alderik humanoena, arrakasta goiztiarra, artista moduan lupetzatik egindako zeharkaldia eta senide eta lagunekiko harremana” erakusten du.
Euskal zinemako lau film ertain historiko eta Stanley Kubricken zein Manoel de Oliveiraren lanak, Klasikoak sailean
Zinema unibertsalaren historiako klasiko zahar eta modernoak berreskuratzen dituen atalak Ehun metro, Hamaseigarrenean aidanez, Zergatik panpox eta Oraingoz izen gabe euskal klasikoen bertsio zaharberrituak aurkeztuko ditu, besteak beste.
Mirentxu Loyarte zinemagilea zendu da
Iruindar zinemagileak “Irrintzi” filma zuzendu zuen 1978an. Iratxe Fresneda zuzendariak haren lana arakatu zuen Irrintziaren oihartzunak 2016ko pelikulan.
EITBk Zinemaldiari emandako babesa berritu du, euskal ekoizpenek presentziarik handiena duten urtean
25 lanek dute EITBren parte-hartzea, tartean, Sail Ofizialean proiektatuko diren euskarazko hirurek: Maspalomas eta Karmele filmek eta Zeru ahoak serieak. Euskal zinemaren presentzia historikoa izango da Zinemaldiaren 73. edizioan.
Esku baten historia
Iban Toledo eta Oroitz Zabala Eraukon, Eskuaren mintzoa Irulegiko Eskuari buruzko dokumentala filmatzen ari dira, eta azaroan bukatu nahi dute urtebeteko lana. Lanak EITBren parte-hartzea du.
Animadebak 18. urtebetetzea ospatuko du irailaren 3tik 6ra
Nazioarteko film laburren lehiaketa eta haur zein helduentzako film luzeak egongo dira, baita kontzertuak ere, adin nagusitasuna ospatzeko. Michaël Dudok de Witt herbeherear zuzendariak jasoko du ohorezko saria, eta Begoña Vicariok, EITB saria.
“27 noches”ek ireki eta “Winter of the Crow”k itxiko dute Zinemaldiko Sail Ofiziala
Inaugurazio eta amaiera galetarako eta Jennifer Lawrenceri Donostia saria emateko galarako sarrerak bihar jarriko dira salgai, asteartearekin. Inaugurazio gala Silvia Abrilek, Toni Acostak eta Itziar Ituñok aurkeztuko dute, eta itxiera gala, Itsaso Aranak.