Paul Urkijo: 'Ez izan beldurrik demonioari aurpegira begiratzeko'
Euskal zinemaren loraldia, globala izan behar bada, askotarikoa izan behar da, handia eta zabala. Tamainakoa da dagoeneko, duela urte batzuk pentsaezinak ziren mailetara iritsi baitira euskal filmak azkenaldian, eta ?Handia?, esaterako, inoizko euskal film ikusiena da jada.
Halere, esan bezala, lore mota askoko lorategiak dira ederrenak, askotarikoak, eta euskal zinemak, hedapen horretan, generoko filmak ere behar ditu, altueran ez ezik zabaleran ere hazteko. Hain zuzen ere, Paul Urkijoren beldurrezko film bat iritsiko da gaur zinemetara, ?Errementari? Arabako euskara zaharrean kontatutako ipuin iluna, umoretik, abenturatik eta dramatik ere baduena.
Urkijorekin hitz egin dugu, ?Errementari?ri buruz gehiago jakiteko.
Zerk hunkitu zintuen ?Patxi errementaria? ipuinetik? Noiz ikusi zenuen pantailara eraman zitekeela?
Txikitan, haurrentzako bertsio mitikoa nuen. Horretan, demonioak oso era dibertigarrian jasaten zituen Patxiren gaiztakeriak, eta niri demonioak jatorrak iruditzen zitzaizkidan.
Urteak pasatu eta gero, ipuinaren elementuak interesgarriak iruditu zitzaizkidan film luze bat egiteko, egoera surrealista, oniriko eta satirikoak dituen demonioen fantasiazko ipuin gotiko bat sortzeko.
Ipuineko zer elementu jotzen zenituen ezinbestekotzat eta zein gehitu dituzu zuk?
Ipuina, berez, nahiko sinple eta motza da, eta Patxik demonioarekin duen erlazioa zen niretzat interesgarriena: zein da gaiztoa hemen? zergatik?
Horretarako, Patxiren historia testuinguru historiko batean kokatu behar nuen, ipuinean argi ez dagoena, eta gaiztoa izatearen zergati hori azaldu: zer dauka demonioak buruan? zergatik bilatzen du Patxiren arima?
Azkenik, pertsonaia asko gehitu dizkiot istorioari, Patxi eta Sartael demonioaren inguruko misterioen inguruan. Usue neskatoa, adibidez, hirugarren protagonista da, bera baita bi pertsonaia ilun horiengana hurbiltzeko bidea.
XIX. mendeko estetika bilatu duzu lanean, iluntasuna eta itxura gotikoa. Zer elementuren bidez irudikatu duzu garai hori?
XIX. mendea aukeratu nuen, estetikoki eta narratiboki egokiena iruditu zitzaidalako: beti gustatu zait orduko estetika, garai hartako herrien egoera, janzkera eta abar. Gainera, horrore gotikoko istorio ingeles ezagunenak (Drakula, Frankenstein...) garai berekoak dira, viktoriar garaikoak; ipuin gotiko bat kontatzeko ezin hobea da, beraz.
Bestalde, historikoki, Lehen Karlistaldiaren ondorengo garai hartan, talka bizia izan zen mundu berri ilustratuaren eta mundu tradizional eta superstiziosoaren artean, eta apaizek infernuetako demonioen sinesmenak zabaltzen zituzten herri txikietan. Garai aproposa, beraz, demonioen istorio bat egiteko.
Ibilbide luzea duzu film laburren egile moduan. Zer alde nagusi ikusi dituzu film luzera pasatzean?
Narrazioaren mailan, filmaren luzera pertsonaien bilakaerarekin erlazionatuta dago. Luzeetan, tarte handiagoa duzu, eta gehiago sakondu dezakezu pertsonaiengan. Bestalde, filmatzeko orduan, indartsuago egon behar duzu psikologikoki: gure kasuan, zazpi astez egon ginen grabatzen.
Azkenik, industriaren ikuspegitik, film luzeen merkatua egonkorra da, eta, beraz, zortea baduzu, filmak egiteaz bizi zaitezke, film laburrekin ez bezala.
Aktore talde puntakoa eduki duzu (Ramon Agirre, Josean Bengoetxea, Itziar Ituño?), Kandido Uranga eta Eneko Sagardoy buru. Zer eman diote pelikulari bi aktore hauek?
Filmeko antzeztaldearekin oso pozik nago, beteranoekin zein hasiberriekin. Nire istorioari bizitza eman diote.
Filmatze latza izan zen: negua, oso fisikoa, akzio mordoa, sua, euria, lokatza, burdina, makillaje protesiak... Eta guztiek eman zuten dena, beteranoenek hasiberri baten grinaz.
Kandidoren eta Enekoren kasuan, esfortzu titanikoa egin zuten. Oso sekuentzia zailak izan ziren, eta maila bikaina erakutsi zuten, bai profesional bai pertsona moduan. Pelikulako aurpegi guztiei esker, buruan nuen ipuinaren tonua pantailan dago inprimatuta.
Gainera, Uma Bracaglia neskatoarekin ere lan egin duzu, istorioan pisu handia duen paper batean. Zelakoa izan da aktore gaztearekin lan egitea?
Esan dudan moduan, oso filmatze gogorra izan zen, eta Usueren papera ez da batere makala. Nik uste, edozein haurrek ezingo zuela filmatze hori jasan, eta Umak guztiz gainditu zuen, pelikulako une ederrenak eman dizkigu.
Oso profesional aritu zen denean, zineman munduan urteak eramango balitu bezala. Pertsonaiaren aldetik, filmeko bi pertsonaia ilunen bizitzan sartzeko bitartekoa da, eta oso pisu dramatiko handia du. Esango nuke bera dela ia filmeko protagonista...
Film handia egin duzu, anbizio handikoa. Zer eragozpen izan dituzu buruan zeneukan ideia pantailara eramateko? Zer mugari egin behar izan diozu aurre?
Gehienbat, baliabideen aldetik aurkitu ditut eragozpenak: Euskal Herrian ez dago fantasiazko filmak egiteko ohiturarik, eta, beraz, baliabide asko falta dira, nahiz eta azpiegitura bat egon.
Gainera, fantasia, akzio eta efektu asko dituen film historiko bat oso garestia da. Beraz, guk irudimen, ilusio eta lantalde indartsu batekin egin dugu aurrera, esku artean genuen aurrekontu murritzarekin. Gauza asko zerotik egin behar izan ditugu.
Filmatze lanak hasi behar zenituztenean, Alex de la Iglesia eta Carolina Bang ekoizpen taldean sartu ziren. Nola sortu zen lankidetza hori eta zer eman dizue?
Filmatzen hastera gindoazela, Alex nirekin harremanetan jarri zen parte hartu nahi zuela esateko.
Bere papera filmaren postprodukzioan baliabide gehiago eta distribuzio indartsuagoa lortzea izan da. Prozesu horretan beraren aholkuak entzun ditut, baina ez dit inoiz ezer inposatu. Plazera izan da bera alboan edukitzea.
Gainera, zalantzarik gabe, bere izenak filmaren distribuzioari lagunduko dio.
Ahozkotasuna eta hizkuntza asko zaindu dituzue. Zein bertsiotan ikusi ahalko da filma Euskal Herrian? Eta kanpoan?
Arabako euskara zaharrean grabatu dugu. Argi neukan XIX. mendeko euskara zahar batean egin behar genuela, sinesgarritasuna lortzeko, eta arabar euskararenak badauka bere puntua, pelikulari oso testura ederra eta exotikoa ematen diola uste dut. Baina, era berean, guztiz ulergarria euskaldunontzat.
Bestalde euskara batua ere erabili dugu, instituzioetatik datozen pertsonaien ahotan. Narrazio mailan, koloreak eta sailkapenak lortzen dituzu horrela.
Euskal Herrian, filma euskaraz egongo da, gaztelaniaz azpidatzita, eta Estatu mailan bikoiztutako kopiak ere egongo dira. Merkatuak eta herrialdearen kulturak eskatzen duenaren araberakoa izango da.
Sitgeseko zinemaldian ikusi ahal zen filma, baita Beldurrezko eta Fantasiazko Zinemaren Donostiako Astean ere (publikoaren saria jaso zuen). Zer harrera egin dio ikusi duen jendeak? Zer erantzun jaso duzue?
Oso ona. Ni beldur nintzen, nire lehen luzea delako eta urte asko daramatzadalako proiektu honekin, 6 urte jada.
Proiekzioan oso gaizki pasatu nuen (kar-kar), baina kritika guztiak oso onak ziren, bai hedabideen baita publikoaren aldetik ere. Oso gauza politak irakurri ditut, eta horrek pixka bat lasaitzen nau, publikoak uzten ez badit ezingo baitut hurrengo filma egin, eta badauzkat proiektuak esku artean... (kar-kar)
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Beldurrezko filma izanda ere, ?publiko guztietarako? modukoa da? Abisurik, filma ikusi nahi duenarentzat? (kar-kar)
Osagai asko ditu: ipuina, misterioa, abentura, beldurra, munstroak, une dramatiko eta ederrak... Baina esan beharra daukat festibaletan jendeak barre piloa egin duela, umore beltz asko dauka eta.
Familia osoak ikus dezake, nik txikitan ikusi nahiko nukeen filma da.
Ez izan beldurrik demonioari begietara begiratzeko... Agian sorpresa bat eraman dezakezu, Usueri gertatzen zaion moduan...
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Zure interesekoa izan daiteke
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.
Hind neskatoak Herman “reichsmarschalla” gainditu
Ez dut uste erraturik nagoenik: Palestinak Israel gainditu du kontakizunean.
EITBren parte-hartzea duen Alberto Gastesiren "Singular" thrillerra zinema-aretoetan ikusgai dago
Filma Sitgesen estreinatu zen, eta Patricia Lopez Arnaiz eta Javier Rey ditu protagonista. Dianaren eta Martinen istorioa kontatzen du. Semea hil eta hamabi urtera, bikoteak lakuko bere etxe zaharrean berriz elkartzea erabakitzen du. Hildako semearen antza duen gazte enigmatiko bat etxean agertzen denean, antzinako sekretuak eta susmo berriak argitara ateratzen dira.
“Correct me if I’m wrong” film laburrak irabazi du Zinebiko Sari Nagusia
Hao Zhou txinatar zinemagilearen lan dokumentalak jaso du Bilboko Dokumentalen eta Film Laburren Nazioarteko Jaialdiko epaimahaiaren aintzatespen nagusia. Euskal film labur onenaren saria “Habana industrial” Ainhoa Ordoñezen lanak irabazi du, eta Aitor Gametxoren "Geratzen den hori" filmak Espainiako Film Labur Onenaren Sari Nagusia.
"Los domingos" eta "Maspalomas", Feroz sarietarako film izendapen gehien dituzten filmak
Los domingos, bederatzi izendapenekin, eta Maspalomas, zazpirekin, dira 2026ko Feroz sarietarako izendapen gehien jaso dituzten filmak.
Billy Wilderren 32 film emango ditu Tabakalerak 2026ko zinema programaren barruan
Tabakalerako 2026ko zinema denboraldi berria Donostia Kulturak, Donostiako Zinemaldiak, Euskadiko Filmategiak, Elías Querejeta Zine Eskolak eta Tabakalerak berak diseinatu dute, eta urtarrilaren 8an hasiko da.
Mendi Film, Bilboko nazioarteko mendi zinemaldiaren XVIII. edizioa
Euskalduna Jauregia izango da jaialdiaren kanpaleku nagusia eta abenduaren 5etik 14ra 55 film proiektatuko dira, horietatik 12 euskal ekoizpenak. Jaialdiaren irekiera ekitaldian Entre Juan y Juanito izango da ikusgai, Juanito Oiarzabali buruz Javier Alvarok zuzendu duen filma. Bestalde, iazko Mendi Film bekari esker sortutako Luis Arrietaren filma aurkeztuko da: Sustraiak.