Asier Altuna: "Pertsonen istorio bat kontatu dut"
Ehun urte baino gehiago dira Arzak jatetxea ireki zutenetik, eta hirurogei baino gehiago Juan Mari, amaren nahien aurka, ostalaritza ikasten hasi zenetik.
Ondoren etorri dira euskal sukaldaritza berria, sari andana bat, Michelin izarrak, Elena alabak lekukoa hartzea, tradizioarekiko errespetua, berrikuntza… Juan Mari erretiroa hartzekotan da, eta Elenak eutsiko die Mirakruzeko jatetxeak aurretik dituen erronkei.
Testuinguru horretan, Asier Altuna bergarar zuzendaria (“Aupa Etxebeste!”, “Amama”, “Bertsolari”) arzaktarren etxeko sukalderaino sartu da, sukaldeko maisuon alderik humanoenari begiratu eta gaurdanik zinema aretoetan ikusgai den filmean erakusteko.

Asier Altuna zuzendaria
Arzaki buruzko filma egitea proposatu zizutenean, fokua zeren gainean jarri behar zela otu zitzaizun lehen kolpean?
Bainet ekoiztetxetik nirekin harremanetan jarri zirenean, oso argi zuten Juan Mariri buruz zer nahi zuten. Figura oso garrantzitsua izan da euskal sukaldaritzan, eta bere izaera hori pantailaratu nahi zuten.
Niri, neurez, ez zitzaidan otuko horrelako dokumental bat egitea, baina ezin nuen ezetzik esan. Erronka handia zen niretzat. Arzaken inguruan egindako dokumentalak ikusten hasi nintzen orduan, Hasier Etxeberriak EiTBrentzat egindakoak tartean, eta konturatu nintzen zerbait ezberdina egin behar nuela. Arzaktarrek erabat barneratuta duten diskurtso naturala ekarri nahi nuen pantailara.
Dena dela, beraiekin batera egindako bi urte eta erdian, konturatu nintzen oso pertsona zuhurrak direla, kostatuko zitzaidala beraiengana asko gerturatzea, eta kanpoko jendearen iritzietara jo nuen orduan. Horregatik agertzen dira Marta Arzak, Karlos Arguiñano, Pedro Subijana, Andoni Luis Aduriz, Ferran Adriá, Igor Zalakain eta Xabi Gutierrez Arzakeko sukaldariak…

Behin lanean hasita, baina, zerk harritu zintuen? Espero ez zenuen zer aurkitu zenuen arzaktarren munduan?
Detaile dezentek harritu naute, Juan Mari oso benetakoa dela ikusi dut. Sortzeko, ume txikiek bezala pentsatu behar dela esaten du, eta egunerokoan hala jokatzen duela ikusi dut, ez dela inola ere pose bat. Jolastea gustatzen zaio, eta zirikatzailea da.
Bestalde, figuraren dimentsioa ere harrigarria da. Etxeko ateak zabaldu dizkigute, eta bi gela dituzte bertan diplomaz, argazkiz, opariz… gainezka. Hain da gertukoa, askotan ez gara konturatzen, baina oso handia da Juan Mari Arzaken pisua munduan.
Azkenik, sukaldarien lan gogorraz jabetzeko ere balio izan dit beren jarduna bertatik bertara ikusteak. Eguneroko dinamika oso gogorra da, lan bolumenagatik eta jasaten duten estres mailagatik.
Pelikulan, “jaten ematetik autore sukaldaritza egitera pasatu zen gizon baten” istorioa kontatzen dela esana duzu. Nola erakusten da aldaketa hori?
Euskal sukaldaritza berria sortu zutenean, ez dakit egiten ari ziren horren erabat kontziente baziren, Euskal Herrian tradizio gastronomiko handia daukagulako.
Pedro Subijanak dokumentalean esaten du ez zirela egiten ari ziren horren jakitun. Frantziara joaten ziren, eta bertan ikusten zuten eurak ere goi sukaldaritza egiten ari zirela, eta ez zeudela kanpoan ikusten zutenetik urrun.
Arguiñanok ere esaten du, dokumentalaren beste une batean, kanpoan konturatu zirela gauzak ondo saltzea zer garrantzitsua den. Pattarrari “eau de vie” deitzen omen zioten Frantzian, eta, noski, hemengo prezioa laukoizten zuten izen eder horren aitzakian.

Karlos Arguiñano, Juan Mari Arzak eta Pedro Subijana, dokumentalaren irudi batean
Zentzu horretan, ikusten duzu paralelismorik sukaldaritzaren eta zinemaren artean?
Ez dakit, denetarik dago. Baina zinemari eta sukaldaritzari dagokienez, esango nuke euskal sukaldaritza berria oso fenomeno kolektiboa izan zela. Dena zuten aurretik, eta taldeka egin zuten aurrera. Kolektibotasun horrek “mugimendu” bihurtu zituen.
Eta zineman ere, halako kasuak izaten dira: dogma mugimendua Danimarkan, euskal zinema berria Imanol Uriberen eta bere garaikideen aroan, ia-ia euskal sukaldaritza berriarekin batera heldu zena.
Gaur egun, agian ez dugu mugimendua osatu, baina euskal zinemagintzan talde oso indartsu bat ari gara lanean azken hamabost urteetan, eta horrek industria eta kalitatea bultzatu ditu.
Elenak, emakume batek, hartu du Arzak etxearen gidaritzaren lekukoa, nagusiki gizonena den mundu batean. Nola bizi izan dute hori Juan Marik eta Elenak berak?
Elena gizonen plaza batean ari da, emakumea izanik, eta zaila du eta izango du, zoritxarrez, zineman eta beste esparru askotan gertatzen den bezala.
Gainera, Juan Mariren alaba izateak ere ate batzuk ireki dizkio, baina itzal handia du Juan Marik, eta Elenak ez du erraza izan bere estilo propioa garatu eta bideratzea.

2012an munduko emakume sukaldari onenaren saria eman ziotenean, hogeita hamar bat saridunen artean jarri zuten, argazkia ateratzeko, eta beste guztiak gizonak ziren. Estali ere egiten zuten tarteka. Oso adierazgarria izan zen.
Bada garaia horri buelta emateko, baina ez du erraza izango.
Pelikulak Culinary Zinema atala ireki zuen Donostiako Zinemaldian. Nola bizi izan zenuen jaialditik egindako bidea?
Oso polita izan zen. Nik pelikula ez dut gastronomiara bideratuta egin, nik pertsonen istorio bat kontatu dut, baina oso polita izan zen Victoria Eugeniako proiekzioa sail horren barruan; are gehiago, Arzakek Zinemaldiarekin izan duen erlazioa kontuan hartuta.
Omenaldiak gustuko ez baditu ere, Juan Mari oso hunkituta ikusi genuen.
Eta Zinemaldia arraroa izan da, pandemia betean sartuta, baina eskertzekoa da oso Jose Luis Rebordinosek (Zinemaldiko zuzendaria) eta bere lantaldeak egin duten ahalegina. Oso inportantea zen zinema bultzatzea, azkenaldian ez dugulako mundu askeak bizitzeko aukerarik, eta zinemak hori ahalbidetzen du. Ea berreskuratzen dugun zinemara joateko ohitura.
Zer beste proiektu dituzu egun esku artean?
Bada, “Karmele” izeneko fikzio bat idazten ari naiz, “Elkarrekin esnatzeko ordua” Kirmen Uriberen eleberrian oinarrituta. Nahiko aurreratuta dago dagoeneko, eta finantzazioaren bila hasi gara.
Bestalde, Cristina Iglesias Santa Klara uhartean egiten ari den instalazioa filmatzen ere ari naiz, eta dokumental bat egingo dugu horrekin.
Azkenik, fikziozko beste istorio bat ere idatzita daukat.

Zure interesekoa izan daiteke
EZAEk Zinemaren Euskal Festa ospatuko du larunbat honetan
Ekimenak publikoarekin loturak indartzea eta zinema-aretoen balio kulturalaren aitortza bultzatzea du helburu. Sarrera guztiak 3 euroko prezio sinbolikoan eskainiko dira.
Ikusi primizian "El mal" Bajo Ulloaren film berriaren trailerra
EITBren parte hartzea duen filmean, inoizko hiltzaile handienari buruzko liburu bat idazteko proposamena jasoko duen kazetari baten istorioa kontatzen du Juanma Bajo Ulloa zinemagile gasteiztarrak.
Odola! Odol gehiago!
Telebista-emankizun batentzako kamerak har dezaken horretatik harago doaz beti Albert Serraren eta Imanol Rayoren objektiboak, errealitateak ezkutatzen duen ‘egia’ horren bila. Eta ez egia biribila, osoa, aldaezina den hori, baizik eta gauzen, gizakion, bizidunen, momentuen esentzia dardartia gordetzen duena.
Oscarren banaketa ekitaldia Youtuben ikusi ahal izango da 2029tik aurrera
Hollywoodeko Akademiaren eta bideo plataformaren arteko akordioa 2033ra artekoa da gutxienez.
"Las hijas" filmaren grabaketan izan gara, Urduñan
Urduñan (Bizkaia), Las hijas filmatzen ari dira, EITBk parte hartzen duen pelikula. Emakumeak protagonista dituen thriller psikologikoa da eta hausnarketa sakona egitera gonbidatuko gaitu. Bost aste daramatzate grabazioak egiten, eta filmaketaren azken egunetan daude; beraz, laster ikusiko dugu pantaila handian.
Rob Reiner aktore eta zine zuzendaria eta Michele Singer haren emaztea hilda aurkitu dituzte Los Angelesen
Los Angeleseko Polizia ustezko homizidio gisa ikertzen ari da gertaturikoa.
'Los domingos' eta Jose Ramon Soroiz garaile Forque sarietan, Goyen atarian
Donostian Urrezko Maskorra eskuratu ostean, Alauda Ruiz de Azuaren filmak irabazi du larunbat honetan fikziozko film luze onenaren saria. Patricia Lopez Arnaizek eta Soroizek eskuratu dituzte aktore onenen golardoak.
Ikusi primizian "Aro berria" filmaren sekuentzia bat
Irati Gorostidiren lehen film luzeak aipamen berezi bat jaso zuen Donostiako Zinemaldiko New Directors sailean, eta ostiralean, abenduak 12, zinema aretoetara iritsiko da. Primizian erakusten dizugun txatalean, Oliver Laxe zinemagilearen kolaborazio berezia agertzen da. Donostian, 1978an, hainbat langilek asanblea egingo dute, greba bat bideratzeko, baina azkenean ez dute adostasun nahikorik lortuko. Etsirik, aldaketa sozialerako irrika bizitza pertsonalera eramango dute, eta komunitate bat sortuko dute, mendialdean. EITBren parte-hartzea du filmak.
"One Battle After Another" nagusi, Urrezko Globoen izendapenetan
Paul Thomas Andersonen filma dago Hollywoodeko atzerriko prentsaren sarietako izendapenen zerrendaren buruan, eta Affeksjonsverdi, Sinners, Hamnet eta Frankenstein ere nabarmendu dira. Jacob Elordik bi sari lortzeko hautagai da: Frankenstein filmagatik bigarren mailako gizonezko aktore onenaren sailean, eta The Narrow Road to the Deep Northgatik, minisail bateko gizon protagonistaren atalean.
Galiziatik Euskal Herrira egindako zeharkaldia ikusarazten du Mikel Urdangarin abeslariak zuzendutako "Itsasora" filmak
Musikariak bere belaontzi zaharberritua ekartzeko laguntza eskatu zion Unai Basurko nabigatzaileari, eta negu betean egindako bidaia hori jorratzen du lanak. Urdangarinen filmak hasiera eman dio Mendifilm jaialdiaren 18. edizioari.