Donostian AHTaren geltokia egiteko lanak lizitatu ditu Eusko Jaurlaritzak

Eusko Jaurlaritzak Donostiako abiadura handiko trenaren geltokia egiteko lanen lizitazioa abiatu du, Euskal Trenbide Sarearen bidez. Lanek 97 milioi euroko aurrekontua (BEZa barne) eta 42 hilabeteko exekuzio-epea dute; beraz, 2023rako amaituko dituzte.
Horrela, Atotxa euskal hiriburuetan eraikiko diren 'Euskal Y'-aren hiru terminaletatik lehena izango da. Lan horiek Jaurlaritzaren esku egongo dira, 2017an Espainiako Gobernuko Sustapen Ministerioak zabaldu egin baitzuen 'Euskal Y'-aren Gipuzkoako tartearen lanak egiteko agindua.
Atotxako geltoki berria egungoaren arkitekturan eta Tabakaleraren ingurunean integratuta egongo da, eta hainbat garraiobide konektatuko ditu: aldirietako trena, abiadura handiko trena eta autobusak (autobus-geltokia independentea bada ere, konexioa nabarmen hobetuko da).
Geltoki berriak, hainbat beharrizan betetzen dituela bermatzeaz gain, udal-araudiak berak jasotako bi baldintza bete beharko ditu: batetik, egungo markesina kontserbatu beharko du, Jean Biarez ingeniari frantsesak, Alexandre Gustave Eiffelen kolaboratzaileak, egin baitzuen; bestetik, Maria Cristina zubiaren aurreko zutabeak kontserbatu beharko ditu. Ahal den neurrian, beraz, egungo geltokiaren arkitektura errespetatu beharko du.
BIDEOA | Horrelakoa izango da AHTaren Donostiako geltokia:
Ibilbide luzeko eta aldirietako trenen atarteak beheko solairuan egongo dira, trenbideen azpian, eta bi atarteen arteko konexioa Frantzia pasealekuaren eta Nestor Basterretxea plazaren arteko beheko igarobidea izango da; horretarako, 7.400 m2-ko azalera duen gunea eraiki beharko da trenbide-zabalgunearen eta egungo eraikinaren azpian.
Beste bi solairu gehitzea proposatzen da, antzeko altuera eta luzera izango dituztenak; errezel-hormako fatxada izango du, bai eta zeramikazko ezaugarriak dituen sareta bat ere, eguzkitik babesteko. Horrek are balio handiagoa emango dio egungo eraikinari.
Hala, lau solairuko eraikina proposatzen da, honetara banatuta:
- Sestra azpiko solairuan, bulego teknikoak, geltokiaren instalazioak eta ustiaketari lotutako beste biltegi batzuk egongo dira.
- Beheko solairuan, sarbide nagusia egongo da, markesina batek babestuta eta geltoki zaharraren fatxadaren ardatzean kokatuta. Bertatik sarbidea egongo da atarte batera, aldirietako tren-txartelen autosalmenta-makinetara iristeko, baita pasabide zabal batera ere; pasabideak ibilbide luzeko trenen atartera eramango gaitu, eta atarte horretatik beheko solairura jaitsi ahal izango gara, eskailerak edo igogailua erabiliz.
- Lehen solairuan, konpartimentutan banatutako hainbat gune egongo dira, eta bulegoak, bainugelak eta aldagelak, trenbide-instalazioak eta segurtasun-lokalak egongo dira bertan.
- Bigarren solairuan, zirkulazio-kabinetea, bulegoak eta bainugelak egongo dira.
Beheko solairuan geltoki berriak hartuko duen tokia dela-eta, espazioa mugatuta egongo da; ondorioz, eskanerren kontrola eta nasetarako sarbidea beheko solairuko ibilbide luzeko trenen atartean jarri behar dira.
Ahal den neurrian "soto-efektua" ezabatze aldera, espazio bikoitza edo mezzanine bat proposatu da, argi naturala sar dadin; horri esker, beheko solairua eta Frantziako pasealekua zuzenean ikusi ahal izango dira.
Ibilbide luzeko trenen beheko atarte hori zuzenean konektatuta egongo da Maria Cristina zubiaren eta Nestor Basterretxea plaza berriaren artean dagoen lurpeko igarobidearekin. Baldintza espazialak hobetze aldera, plazaren luzapen gisa diseinatu da.
Kontrola igaro ondoren, bidaiariak erdiko nasetara iritsiko dira eskailera arruntak, eskailera mekanikoak edo igogailua erabilita. Hiru nasa horiek ibilbide luzeko trenei emango diete zerbitzua. Ibilbide luzeko trenetarako sarbidearen aurrean, aldirietako trenen atarterako sarrerak egongo dira, autosalmenta-makinekin. Aldirietako trenen atartetik muturreko nasetara iritsi ahalko dira erabiltzaileak (goiko solairuan), bertatik aterako baitira aldirietako trenak.
Ingurunearen ezaugarriei esker (diseinatutako trenbideen gunea, Tabakaleraren eraikina), plataforma berri bat eraiki ahal izango da, eta horrek nasa berriek eratutako beheko espazioa estaliko du. Plataforma hori plaza publiko bat izango da, herritar guztiek erabil eta goza dezaten.
Frantziako pasealekutik ere sartu ahalko da plazara, 8 metroko zabalera izango duen eskailera batzuen bidez; horrez gain, arrapala bat ere egongo da, garbiketa-zerbitzu motordunak sartu ahal izateko. Arrapala horrek izaera publikoa duten kanpoko espazioen irisgarritasun-baldintzak beteko ditu. Nestor Basterretxea plazatik iristeko, egun dauden eskailerak erabili ahalko dira, baita eraikiko den igogailua ere.
Horrez gain, Tabakaleratik ere zuzenean sartu ahalko da bertara; izan ere, egun lehen solairuko erdiko gunean, mendebaldeko fatxadan, dauden leihoak ate bihurtuko dira.
Sarbide horiei esker (eskailerak eta arrapala), 7.900 pertsona ebakuatu ahalko dira (egungo araudien arabera, gehienez ere horiek hartu ahalko ditu plaza horrek).
Bestalde, plazaren hegoaldean plataforma etzan bat (% 6ko malda) jarriko dute ekimenak edo kontzertuak ikusteko harmailak balira bezala erabiltzeko, eta erabilera ludikoa emateko aukera eskaintzeko (irristailuak, skateak eta abar erabiltzeko). Plataforma horren aurrean agertoki bat jarri ahalko da, 10 bider 5 metrokoa, noizean behin antolatuko diren ekimen horietarako.
Albiste gehiago ekonomia
Lan mahai bat osatu da Barrualde-Galdakao ESIko larrialdi zerbitzuaren egoera bideratzeko
Inplikatutako alderdi guztiek hartuko dute parte, “diskrezioz” lan eginda. Egoerak eztanda egin du, larrialdi zerbitzuetako langileen zati handi bat bajan dagoen garaian, zuzendari medikoak dimisioa eman duenean.
Eusko Jaurlaritzak hamarren bat apaldu du 2026rako hazkunde aurreikuspena eta % 1,7an kokatu du
Industria izango da ziurgabetasunak eta nazioarteko merkataritzaren moteltzeak gehien eragingo duen sektorea, kanpoko lehiak daukan eraginagatik.
Sindikatuek salatu dute Galdakaoko Ospitaleko zuzendaritza duela bi urtetik zela arazoaren jakitun
Galdakaoko larrialdi-zerbitzuetako langileek duela bi urte salatu zuten lan karga handiegia zutela, LAB sindikatuko Jesica Gondraren hitzetan. Adierazi duenez, zuzendaritzak urte biko epean ez du ezer egin baieztatu. Sindikatuen ustez, zuzendaritzak egoera baliatu nahi du langileen irudia zikintzeko, Gernikako larrialdi-zerbitzua gauez itxita.
Barrualde-Galdakao ESIaren zuzendari medikoak dimititu egin du, larrialdi-zerbitzuko langileen bajak direla eta sortutako krisi betean
Langileen batzordea eta zuzendaritza 13:00etan bilduko dira, Galdakao-Usansolo Ospitaleko Larrialdi Zerbitzuko egoera bideratzeko. Bertan, azken asteetan hainbat baja-mediko eta barne mugimenduak pilatu dira.
Auzitegi Gorenak atzera bota du ABRAren helegitea, eta 'Arabako Mahastiak' jatorri-deitura behin betiko baliogabetzea berretsi du
Uste du bederatzi urte hauetan "kalte larria" egin zaiela "Errioxa jatorri-deiturari, haren kideei, markari eta izen onari".
Gasteizko lorezainak lanera itzuli dira, gutxieneko zerbitzuak betetzeko
Gasteizko lorezainak lanera itzuli dira gutxieneko zerbitzuak betetzeko. Florida parkeko belarra mozten hasi dira. Belarra mozteko bost makina eta sasiak garbitzeko beste pare bat makinarekin ia hiru hilabetez ukitu gabe egon diren lorategiak zaintzen hasteko agindua jaso dute. Ezarritako zerbitzu minimoak gehiegizkoak eta justifikazio gabeak direla salatu dute lorezainek.
Hasi da hegaluzearen denboraldia: 8.000 kilo heldu dira Getariako portura
Datozen egunetan olatu handia espero da, euskal arrantzaleek hegaluze asko arrantzatu baitute kostaldetik gertu. Salneurria: 13 euro.
ELAk helegitea jarriko die Gasteizko lorezainei ezarritako gutxieneko zerbitzuei
Sindikatu abertzalearen ustez, "justifikaziorik gabekoak" dira eta "grebarako eskubidea urratzen dute". ELAk salatu duenez, "orain funtsezkotzat jotzen da baldintza prekarioak dituen lan bat".
Ekainaren 25etik eskatu ahal izango dira ibilgailu elektrikoak erosteko 7.000 eurorainoko dirulaguntzak
Eusko Jaurlaritzak Moves III 2025 plana martxan jarriko du, 14,9 milioi euroko partida bideratuta, mugikortasun elektrikoa sustatzeko eta autoak eta birkarga-puntuak erosteko dirulaguntzak emateko.
Euskadik Estatuko bigarren soldata-kosturik altuena izan du urteko lehen hiruhilekoan
Euskadin, soldaten kostua 2.543,50 eurokoa izan da lehen hiruhilekoan, eta Espainian, berriz, batez bestekoa 2.290,46 eurokoa.