Hegaldi laburren debekua Frantzian: Neurri egokia al da kutsadura murrizteko?

Frantziak bertan behera utzi ditu herrialdearen barruan egiten diren hegaldi laburrak, betiere bi ordu eta erdi baino gutxiagoan trenez egiteko aukera badago, zuzenean, geldialdirik gabe eta maiztasun eta ordutegi egokian. Neurri horrek, hala, gaur egun, Paris-Orly eta Bordele, Nantes eta Lyongo aireportuen arteko konexioak ezabatzea dakar.
Eztabaida piztu du neurriak klima-aldaketaren aurka lanean diharduten askoren artean, aurrerapausoa bada ere, neurri eskasa dela uste baitute, eta anbizio handiagoa eskatu dute horrelako araudiak diseinatzeko orduan, emisioen murrizketari dagokionez eragina maximizatzeko; izan ere, salbuespenak eta baldintzak tarteko, neurriak eraginkortasun errealetik baino gehiago sinbolikotik duela uste dute.
Kontuak kontu, norabide berean etorkizunean pauso gehiago emateko lehen urratsa izan daitekeela uste du Jon Sampedro Basque Centre for Climate Change (BC3) ikerketa zentroko ikerlariak. Abiazioaren azken ingurumen-txostenak (hiru urtean behin egiten da) jasotakoaren arabera, Europatik aireratu ziren hegazkinen isurketek % 34 egin zuten gora 2005 eta 2019 artean, 147 milioi tonaraino, eta garraiobideek eragiten dituzten isurketen % 14 hegazkinek sortzen dute.
Aspaldidanik dago hegazkinen kutsaduraren afera mahai gainean, eta Frantziak hartutako bidetik, Espainiako Gobernuak ere, hainbat alderdi politikok bultzatuta, hegazkinen kutsadurari aurre egiteko neurri hori aztertu du. Ekologisten ustez, arau hori ez litzateke oztopo handia izango aire-konpainientzat, horien negozioaren muina hegaldi luzeak direlako. Baina, ekonomia tarteko, erakundeek eta hegazkin-konpainiek trabak baino ez dituzte jarri, Sampedroren esanetan.
Horren aurrean, gizarteak badu erantzukizun handi bat. Egia da geroz eta barneratuago dugula gure artean planetaren iraunkortasuna bermatzen duten neurriak hartzea. Hegazkinek zenbat kutsatzen duten ere gauza jakina da, baina oporrak iristen direnean, askok hegazkina hartzen dute, etxetik ez oso urrun joateko ere, beste garraiobide iraunkorrago bat aukeratu beharrean, itsasontzia edo trena kasu.
Ba al dakigu, adibidez, Bilbotik Madrilerako bidaia autoz, trenez edo hegazkinez egiten badugu, alde handia dagoela kutsadurari dagokionez?

Garraioen sektorean karbono dioxidoaren emisioak areagotzen ari dira, eta, ekologisten esanetan, hegazkinak dira horren erantzule nagusiak. Gauzak horrela, Jon Sampedro klima-aldaketaren aurka lanean diharduen ikerlariak argi du garraiorako beste aukera batzuk topatzea dela lehentasuna, oraingoz ez baitago hegazkin jasangarririk.
Albiste gehiago gizartea
500 ekitalditik gora antolatu dituzte 2025eko sanferminetarako
Ostegun honetan aurkeztu dute sanfermin jaien egitarau ofiziala, eta iragarri dutenez, hilaren 14an Sorotan Bele talde gipuzkoarrak emango dio amaiera bederatzi eguneko zoramenari, Gazteluko plazako agertokian.
Alerta laranja Araba eta Nafarroa hegoaldean, arratsalderako iragarrita dauden prezipitazio handiengatik
Tenperatura maximoak 27 eta 35 graduren artean kokatuko dira, tokiaren arabera. Arratsaldetik aurrera baliteke ekaitzak jo eta zaparrada trumoitsuak botatzea. Hori dela eta, alerta laranja ezarriko dute Araba eta Nafarroa hegoaldean.
Klima-aldaketaren ondorioak Euskadin: 0,3 °C gehiago hamarkada bakoitzeko, bero-bolada gehiago eta itsasoaren tenperatura gora
Eusko Jaurlaritzak egindako txosten batek ohartarazi du berotze globalak gero eta ondorio handiagoak dituela Euskadin. Tenperaturak etengabe igo dira 1970etik, bero-boladen egunak bikoiztu dira eta itsas mailak erritmo bizkorrean egiten du aurrera. 2023an, itsasoaren batez besteko tenperatura inoizko altuena izan zen.
Nafarroako Unibertsitatea eta EHU, munduko 600 unibertsitate onenen artean
Massachusettseko Institutu Teknologikoak (MIT) lehen postuari eusten dio, hamalau urtez; ostean, Londresko Imperial College eta Stanfordeko Unibertsitatea daude.
Arartekoak Osakidetzan inbertsioa areagotzearen garrantzia azpimarratu du, herritarren kexak ikusita
Ines Ibañez de Maeztuk adierazi du Osasun Itunaren ostean hartuko diren neurrien esperoan dagoela, egoera hobetuko duten itxaropenarekin. "Etxebizitza eskubidea bete egiten dela bermatuko duten politika publikoen aldeko apustu irmoa" ere eskatu du.
Scientia School enpresak Pryconsa konpainiari saldu dio Amara auzoko Karmelo ikastetxea hartzen zuen eraikina
Scientia Schoolek azaldu duenez, 2019an erosi zuen ikastetxea, baina "matrikulen kopuruak behera egin zuen etengabe". "Egoera horrek itxiera ekarri zuen", gogorarazi du.
Osakidetzak ordutegiak murriztu eta osasun-zentro batzuk itxiko ditu udan
Aldaketa horiek zentroen % 37ri eragingo diete. ELA eta CCOO sindikatuek udako plangintza kritikatu dute. Osakidetzaren egiturazko arazoek “bere horretan jarraitzen dutela” ziurtatu dute eta “benetako konponbideei heltzeko" negoziazio prozesua hastea eskatu dute.
Red Electricak zentralei egotzi die apirileko itzalaldiaren ardura: "Sorgailuek beren konpromisoak bete izan balituzte, ez zen itzalaldirik gertatuko"
Red Electricak, sistemaren operadoreak, erantzukizuna ez du bere gain hartu eta zentral sortzaileen aurka egin du, ez zituztelako bete kolapsoa saihesteko protokolo teknikoak. Gobernuak, bere aldetik, akats ugari egin zituela onartu egin du. Hala ere, operadorearen plangintza zalantzan jartzen du.
Euskadin ematen diren 10 gorroto-delitutik sei arrazistak edo xenofoboak dira
2024ko Gorroto Istiluen azken Txostenak egiaztatzen du kasuen kopuruak behera egin duela oro har, baina baieztatzen du arrazakeriak eta xenofobiak eragindako erasoak oraindik ere argi eta garbi nagusitzen direla gorrotoaren mapan Euskadin.
Andre Maria Zuriaren jaiek badute kartela
2025eko Andre Maria Zuriaren Jaiak Arabako hiriburuan ospatuko dira, abuztuaren 4tik 9ra.