HEGAZKINAK ETA KUTSADURA
Gorde
Kendu nire zerrendatik

Hegaldi laburren debekua Frantzian: Neurri egokia al da kutsadura murrizteko?

Frantzian trenez bi ordu eta erdian edo denbora gutxiagoan egin daitezkeen estatu barruko bidaiak ezingo dira hegazkinez egin, CO2 isuriak murrizteko. Ekologisten ustez, neurri sinbolikoa da, baina etorkizunean pauso gehiago emateko lehen urratsa ere bada.
Paris-Lyon ibilbidea egiteko isuritako kutsadura
Paris-Lyon ibilbidea egiteko isuritako kutsadura

Frantziak bertan behera utzi ditu herrialdearen barruan egiten diren hegaldi laburrak, betiere bi ordu eta erdi baino gutxiagoan trenez egiteko aukera badago, zuzenean, geldialdirik gabe eta maiztasun eta ordutegi egokian. Neurri horrek, hala, gaur egun, Paris-Orly eta Bordele, Nantes eta Lyongo aireportuen arteko konexioak ezabatzea dakar.

Eztabaida piztu du neurriak klima-aldaketaren aurka lanean diharduten askoren artean, aurrerapausoa bada ere, neurri eskasa dela uste baitute, eta anbizio handiagoa eskatu dute horrelako araudiak diseinatzeko orduan, emisioen murrizketari dagokionez eragina maximizatzeko; izan ere, salbuespenak eta baldintzak tarteko, neurriak eraginkortasun errealetik baino gehiago sinbolikotik duela uste dute.

Kontuak kontu, norabide berean etorkizunean pauso gehiago emateko lehen urratsa izan daitekeela uste du Jon Sampedro Basque Centre for Climate Change (BC3) ikerketa zentroko ikerlariak. Abiazioaren azken ingurumen-txostenak (hiru urtean behin egiten da) jasotakoaren arabera, Europatik aireratu ziren hegazkinen isurketek % 34 egin zuten gora 2005 eta 2019 artean, 147 milioi tonaraino, eta garraiobideek eragiten dituzten isurketen % 14 hegazkinek sortzen dute.

dls_hegazkina_eu Hegazkinen kutsadura

Aspaldidanik dago hegazkinen kutsaduraren afera mahai gainean, eta Frantziak hartutako bidetik, Espainiako Gobernuak ere, hainbat alderdi politikok bultzatuta, hegazkinen kutsadurari aurre egiteko neurri hori aztertu du. Ekologisten ustez, arau hori ez litzateke oztopo handia izango aire-konpainientzat, horien negozioaren muina hegaldi luzeak direlako. Baina, ekonomia tarteko, erakundeek eta hegazkin-konpainiek trabak baino ez dituzte jarri, Sampedroren esanetan.

dls_hegazkina_eu
18:00 - 20:00

Horren aurrean, gizarteak badu erantzukizun handi bat. Egia da geroz eta barneratuago dugula gure artean planetaren iraunkortasuna bermatzen duten neurriak hartzea. Hegazkinek zenbat kutsatzen duten ere gauza jakina da, baina oporrak iristen direnean, askok hegazkina hartzen dute, etxetik ez oso urrun joateko ere, beste garraiobide iraunkorrago bat aukeratu beharrean, itsasontzia edo trena kasu. 

Ba al dakigu, adibidez, Bilbotik Madrilerako bidaia autoz, trenez edo hegazkinez egiten badugu, alde handia dagoela kutsadurari dagokionez?

Bilbo-Madril ibilbidea trenez, hegazkinez eta autoz Bilbo-Madril ibilbidea trenez, hegazkinez eta autoz

Garraioen sektorean karbono dioxidoaren emisioak areagotzen ari dira, eta, ekologisten esanetan, hegazkinak dira horren erantzule nagusiak. Gauzak horrela, Jon Sampedro klima-aldaketaren aurka lanean diharduen ikerlariak argi du garraiorako beste aukera batzuk topatzea dela lehentasuna, oraingoz ez baitago hegazkin jasangarririk.

Albiste gehiago gizartea

idurre eskisabel
18:00 - 20:00
ZUZENEAN
Duela  min.

Euskararentzat "arkitektura juridiko berria" eskatu du Kontseiluak, "langile publikoek euskararen ezagutza izatea" bermatzeko

Euskalgintzaren Kontseiluak eta Bagera Donostiako euskaltzaleen elkarteak deituta, bilkura egin dute, arratsaldean, Donostiako epaitegi batek euskararen aurka kaleratu berri duen epai bat salatzeko. Idurre Eskisabel Kontseiluko idazkari nagusiaren hitzetan, "ezinbestekoa da euskarari behar duen arkitektura juridiko berria eskaintzea", "botere judizialetik ezarritako blokeoa gainditzeko". 

Estitxu Garai, Joxerramon Bengoetxea y Asier Blas



EUROPA PRESS

17/9/2025
18:00 - 20:00
ZUZENEAN
Duela  min.

EHUk uko egin dio 247 milioi euroko ikerketa-proiektuetan parte hartzeari, Israelekin loturak zituztelako

Joxerramon Bengoetxea Euskal Herriko Unibertsitateko (EHU) errektoreak asteazken honetan berretsi duenez, "Palestinako herriaren genozidioaren auzia lehentasuna da gure unibertsitatean", eta aditzera eman du EHUk uko egin diela, azken hilabeteetan, 247 milioi euroko ikerkuntza-proiektuei, biomedikuntzaren edo konputazio-zientzien arloetan, proiektu horiek Israelgo estatuarekin zuten loturagatik. Agerraldian, Bengoetxeak Europako Batzordeari eta Espainiako Gobernuari eskatu die Israelgo unibertsitateak, ikerketa-zentroak eta erakundeak bazter utz ditzatela ikerketa elkarlanak, akademikoak edo kulturalak laguntzeko europar funtsetatik. 

Gehiago kargatu