Handia ote da euskal zinema?
Euritsu eta eguraldi goibelaz hartu gaitu gaur, hirugarren egunean, Durangoko Azokak, “iluntasunak puztutako hodei handien” soinura dantzan, Raymond Carver idazleak esango zuen moduan. Zinema aretoaren epelean babestuta beste inon baino hobeto egongo ginen ustean, Irudienean aurkitu dugu aterpea, “Handia efektua: zerk mugitzen gaitu” mahai inguruari adi.
zinea.eus webgunearen eta Ganbara euskal zinemaren datu basearen arduradunek antolatuta, Angel Aldarondo Iratxe Fresneda, Santi Leone, Amaia Servilla eta Zigor Etxebeste adituek euskal zinema hartu dute hizpide, Maialen Goñi moderatzailearen gidaritzapean.
Joseba Usabiaga eta Eneko Sagardoy “Handia”ko aktoreak publiko artean zeudela, egungo egoerara ekarri gaituzten filmen errepasoa egin dute hizlariek lehenik eta behin: “Aupa Etxebeste” (euskarazko filmografian bide berriak ireki eta loraldia ireki zuela esan du Zigor Etxebestek), “Asier eta biok” (formari eta gaiari begiratuta “ausarta” izan zela esan du Fresnedak), “Loreak” (“urrezko aroari” hasiera eman ziola iritzi dio Angel Aldarondok) eta “Amama” (Leonek euskalduntasuna irudikatzeko modu hori atsegin ez duela esan du).
Hain zuzen ere, Aldarondok aurreratutako ideian sakonduta, azkenaldian euskal zinemak izan duen gorakadaren atzean “anbizioa” aurkitu dute solaskideek. Aldarondok azaldu duenez, “bide motzeko filmak” egiten ziren ordura arte, eta “80 egunean” edo “Loreak” lanetan (“Handia”n ere bai noski), "egiletza" bat nabarmentzen da, asmo estetiko handia.
Zergatik 90.000 ikusle?
“Handia”k, Zigor Etxebesteren aburuz, Donostiako Zinemaldiak azken urteetan euskal zinemari eskainitako bultzada izan du lagun jende gehiagorengana heltzeko, eta Moriarti ekoiztetxekoek orain arte egindako lan txukunak ere akuilatu du, “film ona izateaz gain”, noski: “Bide baten emaitza da lan jakin honen arrakasta”, biribildu du.
Bestalde, Amaia Serrulla Zinemaldiko Hautespen Batzordeko kideak filmaren gaia bera ere gakoa izan dela erantsi du, “euskal tradizioa eta unibertsaltasuna” uztartzen jakin baitute egileek.
Baina zer du “Handia”k aurreko filmek ez dutenik? Santi Leoneren aburuz, “prezio bat” ordaindu behar izan du azken 30 urteetan aretoetara ikusle gehien bildu dituen euskal filmak, arrakasta izateko: “Film on eta hunkigarria da, baina nago edukian sinplifikazioa egon dela, Loreak batenaren aldean. Aurreko bi filmak -80 egunean eta Loreak- konplexuagoak ziren”.
Gainera, Leonek erantsi duenez, “ikuspuntu ideologikoa ere aldatu da Handia-n. Lehengo bi filmetako protagonistak pertsona arruntak ziren, une jakin batean, arrazoi jakin batzuengatik, anormaltasunaren amildegiaren ertzean aurkitzen dutenak beren burua. Oraingoan, berriz, normala izan nahi duen pertsonaia ez ohikoa da protagonista, eta ikuspuntu hori errazago heltzen da ikuslearengana”.
Azkenik arrakasta kontzeptua bera ere izan da eztabaidagai, eta filmaren helburuen araberakoa, erlatiboa, dela adostu dute parte-hartzaileek. “Hainbat maila daude, eta ez dira gauza bera arrakasta komertziala eta lorpen estetikoa; Emak bakia Oskar Alegriaren filma oso arrakastatsua izan da bere neurrian, bere publikoarentzat lan preziatua baita”, esan du Leonek.
Nolanahi den, "Handia" ikusteko gogoz gelditu denak gaur bertan, hilak 8, izango du aukera, Irudienean bertan, 18:00etatik aurrera.
Albiste gehiago kultura
Joseba Etxebarria Uriarte, Son Gokuren euskarazko ahotsa, hil da
Bikoizketa aktore, bertsozale eta musikari larrabetzuarra zendu da, gaixotasun larri batek jota, 69 urte zituela.
"Duela 20 urte sortu zen lantalde bati emango zaio Zinemira saria"
Telmo Esnal eta Asier Altuna zuzendariek Zinemira ohorezko saria jasoko dute astearte honetan, Euskal Zinemaren Galan. Duela 20 urte eta Zinemaldian estreinatu zen, hain justu, elkarrekin egindako lehen filma: "Aupa Etxebeste!". Euren ibilbidearen hastapenak gogoratu ditugu, eta film horrek euskal zinemagintzari egindako ekarpena.
Albiste izango dira: Zinemaldiaren hasiera, lehendakariaren eta Illaren arteko bilera, eta abisu horia beroagatik
Gaurkoan Orain-en albiste izango direnen laburpena, bi hitzetan.
Robert Redford hil da, 89 urte zituela
Aktore, zuzendari eta aktibista estatubatuarra bere etxean hil da, Utahn, The New York Times egunkariak jakitera eman duenez.
'The Studio', 'Adolescence' eta 'The Pitt' nagusi Emmy sarietan
"The Studio" telesailak 13 sari jaso ditu eta Emmy sarien 77. edizioko garaile nagusia izan da. Los Angelesen egindako ekitaldian "The Pitt" eta "Adolescence" telesailak ere nabarmendu dira.
"The Studio", "Adolescence" eta "The Pitt" garaile Emmy sarietan
Seth Rogen protagonista duen komediak 13 sari lortu ditu guztira, tartean komedia eta aktore onenarenak, Los Angelesen egin duten Emmy sarien 77. edizioaren galan.
Jende ilara luzeak lehen ordutik Zinemaldirako sarrerak erosteko
Pertsona ugari hurbildu dira goizean Kursaalera, Donostiako Zinemaldiaren 73. ediziorako sarrerak erosteko asmoz. Sarrerak arin erosten ari dira, eta ilarak azkar doaz aurrera.
Elkarretaratzea egin dute Uztaritzen Euskal Kultur Erakundeak deituta
Frantziar estatuak aurrekontua murriztuko dio Iparraldeko kultur eragileen egitasmoak sustatzen dituen erakundeari. Egoera salatzeko protesta egin dute administrazio kontseiluaren atarian.
Saioa Alkaizak uko egin dio Igartza Sariari, “palestinar herriaren kontra gauzatzen ari den genozidioan CAFek duen inplikazioa salatzeko”
Trenak egiten dituen enpresa da sariaren diru-emaile nagusia, eta idazle eta bertsolari nafarrak saria jaso izana baliatu nahi izan du “palestinar herriarekiko elkartasuna adierazteko”.
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura Bilbora itzuli da
Eduardo Chillidaren "Burdinaren gorazarrea III" eskultura monumentala Bilboko Arte Ederren Museoaren sarreran dago jada. 2018tik Chillida Lekun egon da, kontserbazio-arrazoiengatik. Lanak lau metroko altuera eta 18 tonako pisua du, eta BBVAren enkarguz sortu zuen Eduardo Chillidak 1991n. Aurretik, bi hamarkada inguru eman zituen "Burdinaren gorazarrea III" lanak Bizkaiko hiriburuko Kale Nagusian.