Soinu ilunetan barneratzeko bi bide, Donostian zuzenean
Doinu elektronikoak eta gitarrarako moldaketa soilak erabilita, batzuek, eta postrockaren bidetik, intentsitateekin jolasean, besteek, Lumiren eta Orbelen doinu sakonek helmuga bertsua dute, horra iristeko bide arras ezberdinak proposatuagatik.
Bi taldeok iaz kaleratutako diskoak aurkeztuko dituzte Kutxa Kultur Donostiako Tabakaleran dagoen aretoan ostiralean, urtarrilak 17. Lumi bikoak (Nahia Zubeldia eta Manu Matthys) Itzal zikinak diskoa atera zuen 2019ko irailean, erritmo eta doinu elektronikoak, gitarra zipriztinak eta Zubeldiaren ahots xuxurlaria uztartuz (doinu natural eta sintetikoak batzen barik, “nahasten” saiatu dira diskoan), entzulea, arrazoitik at, arau zurrunik gabeko mundu lakar eta durduzagarrian barneratzen duen kantu sorta.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Orbelen doinuek ere xede hipnotikoa dute, Hegan diskoa zabaltzen duen “Etxe herdoilduak” kantuaren hasierako teklatu doinuek, sirenen kanta eztia balira gisa, iragartzen dutenez. Baionar laukotearen proposamena gitarrek eta teklatuek gidatzen dute nagusiki, postrockaren lurretan barrena, baita hutsune batek ere: bateria erabiltzeari uko egin diote. Horrela, orbeldarrek intentsitateetan gora eta behera mugitzen dute entzulea, betiere aitzigaitz, sasi guztien gainetik.
CONTENIDO NO ENCONTRADO
Bi taldeokin hitz egin dugu.
Lumi: “Besteak hunkitzeko, ezinbestekoa da guhauren musikak gu ere eramatea”
Esperimentatzea maite duzuen taldea zarete. Hilabete batzuk pasatuta, nola ikusten duzue diskoa orain? Zuen musika berriz entzuten duzue?
Noizean behin entzuten dugu, bai, eta aski berriki atera denez, oraindik poza ematen digute kasik kantu guziek. Ea noiz arte! Eta kontent uzten ez gaituzten gauzek ere balio dute, hurrengo diskorako norabideak ematen baitizkigute.
Kostatu zaizue kantuen behin betiko bertsioak, diskoan betikotutakoak, zehaztea. Tartetik uzten diozue inprobisazioari?
Zuzenekoetako eta diskoko bertsioak ez dira arras berdinak. Inprobisatzeko toki gehiago uzten digute, eta gerora are gehiago sakondu nahi dugu bide hori.
Arreta emozioan jartzen duzue musika sortzeko orduan. Zuzenekoetan, nola bilatzen duzue ikuslea hunkitzea?
Zaila da norbere burua deskribatzea. Ez dugu kontzienteki erabakitzen zein bide hautatu entzulea hunkitzeko. Konposatzeko orduan, pistak nahastea maite dugu, gitarrari eta ahotsari kutsu elektronikoak eman, eta sintetizadoreei soinu organikoak ematea, adibidez.
Gero, zuzenekoa hunkigarria izateko, kantuak ongi prestatzea funtsezkoa da, guri ere xehetasun teknikoetatik atera eta emozioan osoki sartzeko parada ematen baitigu. Besteak hunkitzeko, ezinbestekoa baita guhauren musikak gu ere eramatea.
Manu Matthys eta Nahia Zubeldia, Lumi. Argazkia: Laurence Revol.
Ezagutzen duzue Orbelen lana? Zer iruditzen zaizue?
Bai, biziki maite dugu Orbelen lana. Musika interesgarria sortzen dute, hautsi-mautsirik gabea, ausarta. Soinuen testurak eta konposizioak ere fin lantzen dituzte.
Gure musika eta haiena arrunt ezberdinak izanik ere, aski hurbil sentitzen ditugu, intentzioan. Eta kontzertuetatik kanpo ere, pertsona eta lagun bikainak dira!
Zer asmo dituzue aurrera begira?
Jotzea, jotzea eta jotzea. Euskal Herrian, kanpoan, urrun eta hurbil, toki ohikoetan eta berezietan, handietan eta ttipietan. Kontzertu bakoitza sorpresa bat da. Jendea ezagutzeko eta denen oharrak entzuteko parada guziez baliatu nahi dugu, horrek baitu gure barne mundua elikatzen, eta, beraz, Lumiren musika.
Orbel: “Ihes egiteko momentua eskaintzen dugu, barrura begirakoa eta intentsua”
Badira hilabete batzuk irailean diskoa atera zenutenetik. Non zeundeten orduan eta non zaudete orain talde gisa?
Urtebeteko lanaren emaitza esku artean izateaz pozik geunden orduan. Diskoarekin oso pozik gaude eta oihartzun baikorrak izan ditugu. Diskoa aurkezteko emandako kontzertuen ondotik, talde bezala indartuta sentitzen gara, aurrera jarraitzeko prest.
Ideiak argiago dauzkagu eta kantu berriak idazteko gogoz gaude jadanik.
Zuen musika asko jolasten da intentsitateekin eta gorabeherekin. Zer eskatzen dio publikoari Orbelen kontzertu batek?
Publikoari 45 minutuz eguneroko bizitzaren erritmo erotik ihes egiteko momentua eskain dakioke, atseden momentu bat, oso barrura begirakoa eta intentsua. Baina, horretarako prest egon behar da.
Baldintzen arabera, hau da, lekuaren eta unearen arabera, gehiago ala gutxiago lortuko dugu ikus-entzuleekin bat egitea.
Txomin Urriza, Kamille Dizabo, Alan Billi eta Annelise Arnaud, Orbel. Argazkia: Fanny Maillard.
Zer izan behar du Orbelen kontzertu batek, tramankuluak batzeko orduan zuek gustura gelditu zaretela sentitzeko?
Lehenago aipatu dugun ikus-entzuleekin bat egitea, baina, oroz gainetik, gu ongi sentitzea. Horretarako, ongi jo behar dugu, noski. Bakoitzak bere aurreikuspenak bete behar ditu eta talde gisa elkarrekin sentitu behar dugu. Hori oso garrantzitsua da: elkarrekin sentitu behar dugu.
Italian, Suitzan, Alemanian, Belgikan… aritu zarete aurkezpen biran. Zer harrera izan duzue bertan?
Harrera ona izan dugu. Ohituta gaude gure taldeekin Europara ateratzera. Leku eta jende berria ezagutzeko aukera da, oso aberasgarria da, asko elikatzen gaitu.
Lumirekin batera arituko zarete Donostian. Zer iruditzen zaizue Lumi taldea?
Oso proposamen ausarta eta berritzailea. Lagun minak ditugu, eta, beraz, haiekin jotzea eta gaua pasatzea plazer hutsa izango da.
Zer asmo dituzue aurrera begira?
2020ko udaberrian eta udan hemen gaindi kontzertuak emango ditugu, asteburuetan. Disko berria prestatzen hasiko gara. Eta 2020ko udazkenean beste kontzertu bira bat antolatuko dugu.
Lumi + Orbel Donostiako Kutxa Kultur aretoan (Tabakaleran) zuzenean, urtarrilaren 17an, ostiralarekin, 21:00etatik aurrera (8/10 euro).
Albiste gehiago musika
ETS taldearen 20 urteak: Arabako Ekora herritik Madrileraino
Larunbat honetan, omenaldia egin diote ETSri, Ekora bere jaioterrian, taldearen 20 urteko ibilbidea ospatzeko. Hori aitzakia hartuta, Iñigo Etxezarreta buru duen taldearekin bildu gara, 60 abestik eta 500 emanaldi baino gehiagok osatutako ibilbidea gogoratzeko.
Hasi da Donostiako Musika Hamabostaldia, estreinaldiz eta izen handiz beteriko edizio historiko batekin
Donostiako jaialdiaren 86. edizioa abuztuaren 1ean inauguratu da, "Requiem (s)" baletarekin, eta lehen aldiz izango dira Parisko Operako eta Leipzigeko Gewandhausorchesterreko orkestrak.
Donostiako Jazzaldiak "arrakasta handiarekin" eta "sasoi betean" itxi du bere 60. edizioa
Miguel Martinen azken edizioa izan da, zuzendari gisa, baina Donostiako jaialdiaren "zerbitzura" lanean jarraituko du. Martinek ordainpeko 17 kontzertutan harmailak lepo bete direla nabarmendu du, eta gainerakoetan ia beteta egon direla. Doako 52 kontzertuek 158.700 pertsona batu dituzte, eta ordainpekoek, berriz, 20.480.
Jimmie Vaughan blues rockaren izen handia, IV. Bilbao Blues Festival Saria
Jaialdiko txapela jaso du larunbat honetan Vaughanek (Texas, 1951), eta, ondoren, kontzertua eskaini du, Estatuko bakarra. 1976an The Fabulous Thunderbirds talde mitikoa sortu zuen Vaughanek eta, 1989an taldea utzi ondoren, bakarlari gisa aritu zen. Guztira, lau Grammy irabazi ditu.
Bulego taldeak Jazzaldiko publikoa bereganatu du
Donostiako jazz jaialdiaren barruan, energiaz beteriko zuzenekoa eskaini du bart Azkoitiko taldeak Zurriola hondartzan, familiaz eta gaztez osatutako publikoaren aurrean.
Dee Dee Bridgewaterrek, jazzaren izar handiak, Donostiako Jazzaldia saria jaso du
Menphiseko abeslari handiaren lau hamarkada baino gehiagoko ibilibidea saritu nahi izan dute. Bridgewater Donostiako Jazzaldiaren oholtza gainean zuzenean aritu da ostiral honetan. Golardoa jasotzean, "emakume guztien eta bereziki emakume beltzen" alde egindako lana aldarrikatu du.
Latzen taldea oholtza gainean da berriro, 17 urteren ondotik
Egunotan Lakuntzan ospatzen ari diren Hatortxu Rock jaialdiaren azken edizioan agertu da berriro Oñatiko heavy taldea. Bi maketa eta bi diskoren ostean, 1999. urtean banandu ziren. 2007an, laukoteak itzulera bira bat egin zuen, "Hellmuga" diskoan jasoa gelditu zena.
Mississippi Queen & The Wet Dogs bilbotarrek hasiera eman diote Bilbao Blues Festival jaialdiari
Igandera arte, Bilbo bluesaren munduko hiriburua izango da, eta bertan ez da legendarik eta ezustekorik faltako. Ostiral honetan Mississippi Queen & The Wet Dogs, The Kings of Blues eta Blackburn Brothers taldeen txanda izan da.
Jamie Cullumek festa handia bihurtu du Zurriola hondartzako kontzertua
Zurriolako hondartza agertoki bikaina izan da, beste behin, Jamie Cullum britaniar artista entzutetsua hartzeko. Cullum Donostiara itzuli da bostgarren aldiz, jazz, pop eta swing estiloak nahasten dituen errepertorio berriarekin.
The Beach Boys talde kaliforniarrak debuta egin du Donostiako Jazzaldian
Estreinakoz Donostiako jazzaldian, taldearen hainbat garaitako kanta ezagunak jo dituzte. Kaliforniakoen kantak belaunaldien himno bihurtu dira: gaztaroko maitasuna, surfaren kultura eta baikortasuna islatzen duten abestiak.