Hondakin arriskutsuak herrialde txiroetara eramateko sare bat desegin dute
Guardia Zibilak eta Trantsizio Ekologikorako Ekonomia Zirkularraren azpi-zuzendaritza nagusiak hondakin arriskutsuekin legez kanpoko salerosketa egiten zuten zenbait talde desegin eta 11 pertsona atxilotu dituzte. Operazioan material arriskutsuak atzeman dituzte, garapen bideko herrialdeetara bidean.
Sareak hondakinak Espainian bereganatzen zituen, eta bezeroak Libia, Irak, Ghana edo Ginea Bissaun bilatu, administrazioaren kontrola saihesteko. Horretarako, Frantziako eta Portugaleko portuak abiapuntu bezala erabiltzen zituzten, Guardia Zibilak ohar batean jakinarazi duenez. Araba, Bizkaia, Salamanca, Valentzia eta Madrilgo enpresek parte hartzen zuten sarean.
Industria disolbatzaileak Libiara edo ibilgailuetako motorrak Irakera ala Ghanara bidaltzea legez kanpoko negozio bat da, baina urtero 17.000 milioi euro mugitzen ditu. Herrialde horietan hondakin arriskutsuen tratamenduak mozkin handiagoak sortzen ditu, ingurumen neurririk ez dagoelako edo eskulana merkeagoa delako.
Frantziako portu batean disolbatzaileekin kargatutako edukiontzi bat atzeman zuten. Ondoren ikertzaileek Euskadiko kudeatzaile batzuk eta Libiako herritar bat identifikatu zituzten, Carlos Astrain Sepronako UCOMA taldearen kapitainak azaldu duenez.
Libiako herritar hori ez dute atxilotu, baina ikerketa Salamancako ibilgailu saltoki batera bideratu zuen. Motorrak Irakera bidaltzen zituen saltokiak, baina deskontaminazio ziurtagiririk gabe.
Hondakinak munduko txoko ezberdinetara esportatzen zituzten, hondakin motaren arabera. Horrela, enpresek industria disolbatzaile kopuru handiak Libiara bidali zituzten, bertan deuseztatzeko.
Kontrolik gabeko isuriak
Dirudienez, hondakinak inolako kontrolik gabe isurtzen zituzten, kostuak ikaragarri murriztuz, nahiz eta ekoizleak dagoeneko zaborraren kudeaketa jasangarriaren truke ordaindu.
Auto eta kamioi motorrak Irakera bidaltzen zituzten enpresak identifikatu ditu ikerketak. Zati erabilgarria edo material birziklagarriak eskuratu eta gainerakoa inolako birziklapenik gabe botaz etekina lortzen zuten.
Motor horien likidoek lurzoruak eta akuiferoak kutsatu ditzakete, isurtzen diren zonaldeetan.
Madrilgo ibilgailu tratamendurako beste zentro bat jomuga izan du ikerketak. Kamioien motorrak Saharaz hegoaldeko herrialdeetara bidaltzen zituen, besteak beste, Ghana, Mali edo Ginea Bissaura.
Astrain kapitainaren esanetan, material kopururik handiena edukiontzietan sartzeko, kamioiak zatitzen zituzten, eta herrialde txiroetara heltzen zirenean, berriro elkartu edo komeni zitzaien zatia erabiltzen zuten, gainerakoa botaz.
Horrela, administrazioaren kontrolak saihesten zituzten, esportazioen kostua ez ordaintzeko.
“Motorrak erabili ahal dira ala ez, zati bat erabili daiteke, baina kudeaketan kostuak aurreztu nahi zituzten. Espainian hondakin horiek deuseztatu nahi baditugu, arriskutsu gisa, kostua oso altua da”, gogorarazi du kapitainak.
Hirugarren herrialde horietako kontrol faltak salerosketa askea egiteko aukera ematen zuen, ondoren berriz merkaturatzeko eta soberakina ingurumenera botatzeko.
Legez kanpoko negozioaz gain, herrialdeko horietako ingurumenari egindako kaltea da arazo nagusia, “ingurumen kontrolik ez dagoelako”, azpimarratu du Astrain kapitainak.
Zure interesekoa izan daiteke
Eusko Jaurlaritzak EAEko behi guztiak dermatosi nodularraren aurka txertatzeko eskatuko du
Albaitaritzako Alerta Sanitarioaren Sarearen bilera dute astelehenean erkidegoek, eta bertan egingo du eskaera Jaurlaritzak. Argudiatuko duenez, azken kasuak EAEtik gertu dauden Frantziako lau eskualdetan atzeman dituzte.
Euriborrak beste igoera batekin itxiko du urtea, bosgarren hilabetez jarraian igota
Igoera hori gorabehera, urteko berrikuspena duten hipotekak (gehienak) merkatu egingo dira, apur bat besterik ez bada ere.
2026a ate-joka: zer garestituko da, zer merkatu?
Urtea hastearekin batera, eguneratu egingo dituzte hainbat produktu eta zerbitzuren prezioak. Zenbait salneurriren kasuan, hala nola elikagaiena edo etxebizitzena, zaila da aurreikuspenak egitea, baina beste batzuen gorabeherak jakinak dira. Honatx azken horien laburbilduma.
Garbiketa lanak hasi dira A-64an, laborariek blokeoa bertan behera utzi ondoren
Laborariak bi astez egon dira A-64 errepidea blokeatzen, dermatosi nodularraren aurkako neurriengatik protesta egiteko. Behin blokeoa altxatuta, garbiketa lanei ekin diete. Lehen kalkuluen arabera, lanek milioi bat euroko kostua izango dute.
Honakoak izan dira aurten ekonomia arloko lerroburu nagusiak
Munduko harreman komertzialak hankaz gora jarri ditu Donald Trumpek, eta AEBren eta Txinaren arteko merkataritza lehia oso bizia izan da. Euroguneak uste baino hobeto eutsi dio, baina industriak hartu du kolperik handiena.
Alfonso Etxeberria hil da, ELAren idazkari nagusia 1976 eta 1988 bitartean
Jose Elorrietaren aurrekoa "giltzarria" izan zen ELAren oinarri politiko eta estrategikoak finkatzeko, sindikatuaren arabera.
Pentsiodunek "onartezintzat" jo dute pentsioak gutxieneko soldataren parera ez iristea
Pentsioen balioa "urteko erabaki politikoen menpe" dagoela salatu du Euskal Herriko Pentsiodunen Mugimenduak.
Balenciagako lan-batzordeak eta Abu Dhabi Ports taldeak soldatak % 5 jaitsiko dituen akordioa sinatu dute
Langileek joan den astean onartu zuten erosketa akordioa. Ontziolak Gipuzkoako portuan jarraituko duela bermatuko du.
Turismo-gastua % 31,1 hazi da Euskadin azken bost urteetan, eta BPGren % 6,8an dago
Eustaten arabera, Euskadiko turismo-gastua 6.665 milioi eurora iritsi da 2024an, hau da, aurreko urtean baino 526 milioi euro gehiago.
Euskadiko batez besteko erretiro-pentsioa 1841,80 eurokoa da hilean, Estatuko altuena
Lurraldeka, Bizkaian batez besteko erretiro-pentsioa 1.873,61 eurokoa da, Araban 1.857,58 eurokoa eta Gipuzkoan 1.788,35 eurokoa.