Inoizko manifestazio sindikalik handiena egin dute Baionan, pentsioen erreformaren kontra
Frantziako Gobernuak mahai gainean jarri duen pentsioen erreformaren kontrako lehen protesta egun handia dute gaur Ipar Euskal Herrian eta Estatu frantziar osoan. Sindikatu guztiak batu dira, greba eta manifestazioak deitzeko, eta mobilizazio eguna jarraipen historikoa izaten ari da. Besteak beste, erretreta hartzeko adina atzeratu nahi da erreforma honekin, 64tik 67ra.
Ipar Euskal Herrian egin den protesta ekintza nagusia Baionakoa da: 10:30ean manifestazioa abiatu da Lan Burtsaren eraikinaren paretik. Sindikatu guztiek egin dute bat deialdiarekin, eta inoizko manifestazio sindikalik handiena izan da. Antolatzaileen arabera, 10.000 pertsona inguru batu dira. Poliziaren esanetan, aldiz, 8.000 izan dira parte-hartzaileak.
Jean-Pierre Etxeberri CFDT sindikatuko ordezkariak esan duenez, pentsioen erreforma "ez da onargarria" eta "kendu" egin behar da. Era berean, LABeko Argitxu Dufauk ere gogor kritikatu du Frantziako Gobernuaren asmoa, "eztabaidarik gabe" errefoma indarrean sartzea nahi duelako. "Prest dira eztabaidarik gabe legea indarrean sartzeko, baina parean aurkituko ditu langile determinatuak eta gaurkoa da lehen froga", esan du.
Bestalde, Estatu osoko garraio zerbitzuan —trenetan, autobusetan zein hegaldietan— eragin nabarmena izaten ari da lanuztea, eta eskola publiko gehienetan ere bai. Ia geldirik daude zerbitzu horiek. SNCF tren konpainiak jakinarazi du eskualdeko tren zerbitzuaren % 10 bakarrik dagoela martxan, eta abiadura handiko trenen % 30 inguru. Ibilbide luzeko zerbitzu guztiak, berriz, bertan behera geratu dira. Hedabide publikoetan ere, etenaldiak egin dituzte.
Parisko manifestazioa 14:00etan abiatu da, eta dozenaka mila pertsonak hartu dituzte Frantziako hiriburuko kaleak.
Gaurkoa, mobilizazio kate luze baten abiagunea izatea nahi dute sindikatuek, Frantziako Gobernuak atzera egin eta pentsioen erreforma bertan behera utz dezan, 1995ean, Jacques Chirak Frantziako presidente zela, gertatu zen bezala. Orduko hartan, milaka herritar kalera atera ziren pentsioen erreformaren kontra, eta, azkenean, Gobernuak amore eman zuen.
Frantziako Barne Ministerioak jakitera eman duenez, segurtasun neurriak areagotu egin dituzte Frantzia osoan, eta orotara, 10.000 polizia izango dira lanean, "istiluak ekiditeko".
Macronen planaren arabera, erretiroaren gutxieneko adina pixkanaka atzeratu egin nahi da, 62 urtetik 64 urtera (2030ean), eta erretreta saria % 100 jaso ahal izateko, kotizazioaren iraupena 43 urtekoa izango da 2027tik aurrera (orain arte, 2035etik aurrerako zegoen aurreikusita neurri hori).
Erreforma "bidezkoa eta arduratsua"
Bere aldetik, Emmanuel Macron Frantziako presidenteak gaur ere berretsi du "bidezkoa eta arduratsua" dela euren proposamena. Are gehiago, Europa mailan gai honetan Franzia "atzetik" doala esan du.
Bartzelonan egin duen agerraldi batean hitz egin du Frantziako gobernuburuak. Horren hitzetan, herritarrek euren iritzia adieraztea "zilegia" da, eta protesta ekintza baketsuak izatea espero duela azpimarratu du. Elkarrizketarako prest agertu da, baina "determinazioz" eta "arduraz" jokatuko duela ere azpimarratu du.
Ezustekorik ezean, Frantziako Ministroen Kontseiluak datorren astean emango dio argi berdea proiektuari, eta Macronek esan du eztabaida fase berri bat abiatuko dutela, "guztien ekarpenekin, erreformaren testua aberasteko".
Argi utzi du, hori bai, sakoneko erreforma ezinbestekoa dela "sistema salbatu" nahi bada, "belaunaldien arteko elkartasuna" kontuan haruta. Geroz eta langile gutxiago eta geroz eta pentsiodun gehiago daudela azaldu du.
Zure interesekoa izan daiteke
Kamioilari bat zauritu da Taxoaren, deskargatzen ari zen metalezko fardel bat gainera erorita
59 urteko gizona Nafarroako Unibertsitate Ospitalera eraman dute, pronostiko erreserbatuko kolpe ugarirekin. Larunbat honetan, lanean ari zela gertatu da istripua.
MasOrange osoa eskuratzeko akordio ez-loteslea iragarri du Orangek
Operazioa urte honen amaieran egitea aurreikusten du. Horrela, Euskaltel, MasOrangen integratuta dagoena, enpresa frantsesaren eskuetara igaroko da.
Dozenaka kamioik trafikoa oztopatu dute Iruñean, baldintza hobeak aldarrikatzeko
Tradisna elkarteak hilabeteak daramatza "fiskalitate justua", garraio astunari bidesarien kobrantza etetea edota azpiegiturak hobetzea aldarrikatzen.
Eusko Jaurlaritzak Berrikuntzaren Itsasargiak abiatu ditu, Euskadi abangoardia zientifiko eta sozialeko Europako polo gisa sendotzeko
Berrikuntzaren Itsasargiak aurkeztu ditu, lehentasunak eta apustuak argitu, eta gizartean eta ekonomian eragina izango duten ezagutza aurreratuko proiektuak sustatzeko. Berrikuntza Funtsak 81 milioi euro izango ditu 2026an, eta % 6 handituko da urtero, 2030ean 103 milioi eurotik gorakoa izateko.
Angularen arrantza, bertan behera Euskadin
Erabakia bi txostenetan eta Arartekoaren ebazpen batean oinarritu da, aurreko kanpainan Euskadin 198,44 kilo angula arrantzatu ondoren.
Errenta aitorpena: urtea amaitu aurretik kontuan hartu beharrekoak
Datorren urteko errenta aitorpenerako oraindik hilabete asko geratzen bada ere, 2025eko ekitaldia amaitu aurretik, hainbat neurri har ditzakezu zergak arintzeko. Urtea amaitzeko bi hilabete falta direnean, Arkaitz Urdapilletarengana guri zenbait aholku eman dizkigu faktura fiskala murrizteko.
62 urteko gizon bat hil da Iturmendin, lan-istripu batean
Egurgilea mozketa lanak egiten ari zen Nafarroako herrian, Maugiaburu inguruan, eta adar bat gainera erorita zauritu da.
EAEk Espainiako Estatuari ordainduko dion Kupoa 1.532 milioikoa izango da 2026an, % 2,9 gehiago
2025ean 1.407 milioi euro ordaindu ditu guztira, baina ostegun honetan argitaratutako aurrekontuak kalkulatu du aurtengo azken likidazioa handiagoa izango dela, 1.700 milioikoa, hau da, aurreikusitakoa baino 293 milioi gehiago.
Europako Banku Zentralak interes-tasak % 2an mantendu ditu inflazioa egonkor dagoelako
EBZren Gobernu Kontseiluak, Florentzian bilduta, uste du "ekonomiak hazten jarraitu duela, nahiz eta nazioarteko ingurunea zaila izan".
Volkswagen taldeak mila milioitik gorako galerak izan ditu hirugarren hiruhilekoan, muga-zergak eta Porscheren arazoak direla eta
AEBko muga-zergen igoerak eta Porsche kirol-autoen fabrikatzailearen estrategia-aldaketak (errekuntza-motorra duten modeloen ekoizpena mantendu nahi du) 7.500 milioi euroko karga gehigarria ekarri dio taldeari. Karga horiek gabe, errentagarritasun-operatiboa % 5,4koa izango litzateke.