N-1eko eta A-15eko bidesariak 2023 urteko hasieran jarriko ditu martxan Gipuzkoak
N-1 eta A-15 errepideak erabiltzen dituzten ibilgailu astunek bidesaria ordaintzeko lehen pausoa eman du Gipuzkoak gaur, foru gobernuak aurreproiektuaren arau berria onartuta. Batzar Nagusiek izapidetu eta eztabaidatuko dute orain dekretua, eta Aldundiak espero du urtea amaitu baino lehen onartuta egotea, sistema 2023an martxan egon dadin. Proiektuak 25,3 milioi euroko aurrekontua du.
Aspaldikoa bezain katramilatsua da auzia. Aurrez, beste bi arau onartu zituen Foru Aldundiak, eta biak ala biak baliogabetu zituzten epaitegiek (EAEko Auzitegi Nagusiak, aurrena; eta Gorenak, ondoren) garraiolarien artean "diskriminazioa" sortzen zuela argudiatuta. Hori saihestea izan du helburu hirugarren arau horrek, Aintzane Oiarbide Bide Azpiegituretako foru diputatuak prentsaurrekoan azaldu duenez. "Foru arau berri honek gure lurraldea zeharkatzen duen edozein garraiolariren eta bertako garraiolarien arteko edozein diskriminazio saihestuko du. Ibilbide guztia, bi errepideetan, ordainpekoa izango da", adierazi du.
Hala, N-1 eta A-15 errepideetako 76,352 kilometroak erabiltzearren ordaindu beharko dute kamioilariek (orain arte, hiru puntutan eta 19,18 kilometro erabiltzeagatik pagatzen zuten). Horretarako 109 arku-erdi edo banderola eta lau arku berri jarriko dituzte (hiru N-1ean, Itsasondon, Tolosan eta Lasarte-Orian, eta laugarrena A-15ean, Ondoilar tuneletik gertu), jada paratuta dauden beste hirurez gain —Etzegarate (N-I), Andoain (N-I) eta Astigarraga (A-15)—. Kobrantza sistema "free-flow" delakoan oinarritzen da, bidesaria ibilgailua gelditu gabe ordaintzeko modua ematen duena.
3,5 tona baino gehiagoko garraio-kamioei bakarrik ezarriko zaie bidesaria. Zehazki, 1 kategoriako kamioiek (3,5-12 tonakoak) 0,22 euro ordainduko dituzte kilometroko, eta 2 kategoriako kamioiek (12 tona edo gehiagokoak), 0,28 euro kilometroko.
Europako zuzentarauek ezarritakoari jarraikiz, Aldundiak nahi du Gipuzkoa zeharkatzen duten ibilgailu astun guztiek ahalmen handiko bideen mantenu kostua ordaintzea, ez bakarrik gipuzkoarrek (zerga bidez).
Orain arte kamioilariek ordaindutako bidesariak itzuliko dituzten galdetuta, Oiarbidek esan du "ofizioz" ez dutela dirurik bueltatuko, kobrantzak ez direlako "legez kanpo egin". Hala, kamioilari bakoitzak jo beharko du Aldundira itzulketa eskatzeko, eta erakundeak banan-banan aztertuko ditu kasuak.
Zure interesekoa izan daiteke
Talgoren erosketaren ondoren, partzuergoko kideek Rivabellosako fabrika bisitatuko dute
Imanol Pradales lehendakaria eta Jose Antonio Jainaga enpresaria buru zirela, akziodun berriek Talgo enpresak Rivabellosan dituen instalazioak bisitatu dituzte. Denek uste dute operazioa funtsezkoa izan dela enpresaren jarduera eta enplegua sendotzeko, eta etorkizun oparoa iragartzen diote tren-enpresari.
Petronorreko greba bertan behera, enpresak bide judizialari uko egin ostean
Sindikatuek bertan behera utzi dute greba mugagabea, zuzendaritzarekin adostuta, 83 eguneko lanuztearen ondoren.
Europa osoko nekazariek Brusela hartu dute politika bateratuaren eta Mercosurrekiko akordioaren aurka protesta egiteko
Lehen ordutik, milaka traktorek eta nekazarik hiriko auzo europarra blokeatu dute, Europar Batasuneko erakundeen politiken aurka protesta egiteko. Poliziarekin ere istiluak izan dira. Europako nekazaritza-sektorea kontuan hartzeko eta kalterik ez egiteko eskatu dute.
EAEko ekonomiaren hazkundea % 2,1ekoa izango da datorren urtean, Confebasken arabera
Confebaskek aurreikusten du BPGa % 2,1 haziko dela 2026an Euskal Autonomia Erkidegoan, nahiz eta egun dauden "arriskuek" % 1,7 eta % 2,6 arteko tartean egotea eragin dezaketen. Inbertsioan eta enpleguan dinamismo txikiagoa izatea espero du Confebaskek.
Bizumen gaineko kontrol gehiago izango dira 2026an, baina profesionalei eta enpresaburuei eragingo die soilik
Zerga Agentziak ordainketa digitalei buruz jasotzen duen informazioa indartuko du 2026tik aurrera, Bizumekin egindako eragiketak barne, baina neurria jarduera ekonomikora mugatuko da eta ez du eraginik izango partikularren arteko trukeetan.
Abereak txertatzearen aldeko eta kontrakoak daude gurean, horrek ondorio ekonomikoak izan ditzakeelako
Nafarroako Gobernuak behi, zezen eta txekor guztiak txertatu nahi ditu, eta horren alde agertu da sektorea ere. EAEn, aldiz, hainbat abeltzain horren kontra agertu dira, txertoa jarriz gero, haragiaren prezioan eragina izango duelakoan. Alabaina, kasu bakar bat agertuko balitz, etxaldeko abelburu guztiak sakrifikatzea eragingo luke.
Medikuen sindikatuek ez dute onartu Osasun Ministerioaren azken eskaintza, eta negoziazio mahaia utzi dute
CESM eta ASM zentralek elkarrizketa "dinamitatzea" leporatu diote Osasun Ministerioari. Mobilizazio gehiago egingo dituztela iragarri dute.
Nekazarien protestek jarraitzen dute Ipar Euskal Herrian eta Frantzia osoan, dermatosi nodularraren auzia nola kudeatu den eta Mercosurren ituna salatzeko
Dozenaka nekazarik hainbat autobide moztu dituzte Frantziako Estatuan, tartean A-63a, Hego Euskal Herriko mugan.
ELAk, LABek eta Steilasek sektore publikoan euskaraz lan egin eta zerbitzua euskaraz emateko eskubidea bermatzeko eskatu dute
Euskararen aurkako oldarraldi judizialaren aurrean, alderdiei zerbitzu publikoetan euskaraz lan egin eta arreta jasotzeko bermeak emango dituen lege bat exijitu diete. LABek EAJri eskatu dio ausarta izan dadin EH Bilduren proposamena babesteko. ELAk ere uste du EH Bilduren proposamena jeltzaleena baino hobea dela.
Nafarroak baimena eskatu dio EBri 120.000 abelbururi dermatosi nodularraren aurkako txertoa jartzeko
Aierdik azaldu duenez, azken egunotan gaitzaren bi foku atzeman ditu Frantziako Gobernuak, horietako bat, "Nafarroatik gertu dagoen eremu batean".