Euritan, elurretan, laino azpian eta izotzarekin gidatzeko aholkuak
Euriarekin, elurrarekin, lainoarekin edo haizearekin gidatzeak errepideak berez duen arriskua handitzen du. Ezin dugu ahaztu bidaiari ekin aurretik arriskuari aurrea hartzen saiatu behar garela, eta autoan arreta handiz joan behar garela; baina oso erabilgarria da zenbait aholku kontuan izatea aurkako baldintza meteorologikoetan, ustekaberik ez izateko.
eitb.eus-ek Luis Murgia RACeko bideko segurtasunaren eta mugikortasunaren aholkulariarekin hitz egin du; bere ustez, oso garrantzitsua da autoa egoera onean izatea ("Lantegira noiz eraman behar dugun ahaztu egiten dugu"), eta elurraren aurkako kateak nola jartzen diren ondo dakigula baieztatzea. Halaber, eguraldiaren egoera dela-eta errepideak arrisku handiagoa duenean, ezin dugu baztertu gidatzeaz gain beste zerbait egin behar dugula: "Askotan, ez dakigu ondo jokatzen, eta horrek arazoak handitzen ditu".
Luis Murgiaren esanetan, elurra da zirkulazioa gehien zailtzen duen fenomeno meteorologikoa, "errepideari itsatsi ahal izatea zailtzen baitu". Elurte batean, gozoki gidatu behar dugu, "bat-batean azeleratu eta bolante-kolperik edo balaztadarik eman gabe". Murgiak bigarren martxan irtetea ere gomendatzen du. "Elurra botatzen duenean, aurrea hartu behar diogu", esan digu. Bere ustez, "urrian ere" eraman beharko genituzke kotxean elurteen aurkako kateak: "Atera dituzten berri horiek, telazkoak direnak, oso onak dira; ez dute milaka kilometro egiteko balio, baina irtenbide ona dira hemengoak bezalako elurteetarako". Halaber, Luis Murgiak aholku bat eman die eskizaleei: neguko pneumatikoak erabiltzea. Izan ere, Europako zenbait herrialdetan, Alemanian kasu, nahitaezkoak dira hilerik hotzenetan. Michelinen webguneak arrazoia ematen dio; horren arabera, "neguko pneumatikoaren marrazkiak udakoarenak baino askoz lamina gehiago ditu, elurrari ondo eusteko".
Izotza dagoenean, halaber, bat-bateko mugimendurik gabe gidatzea funtsezkoa da. Eusko Jaurlaritzaren Herrizaingo Sailak bere webgunean adierazten duenez, "izotza egiten duenean, blokeoaren kontrako freno sistema edo trakzio integrala bezalako sistemarik modernoenek ere ez gaituzte laprast egiteko arriskutik libratzen; hortaz, abiadura murriztu eta zuhurtasuna handitu behar dugu".
RACeko bideko segurtasunaren eta mugikortasunaren aholkulariak azpimarratu du elurra kentzeko makinei euren lana egiten utzi eta errepidean daudenean lehentasuna eman behar diegula: "Auto-ilara batean, elurte bat dagoenean, uste dugu gu bakarrik gabiltzala presaka, baina, egia esan, arazoaren parte gara; solidarioak izan behar dugu", eskatu du Murgiak. Bere esanetan, egoera zailtzen denean protesta egiteko joera handia dugu, "errepidera gatza botatzekotan, bota dutelako, eta bestela, egin ez dutelako".
Lehen tanten arriskua
Euria, asko botatzen duenean, gure trebetasuna aztertzen duen beste fenomeno bat da. Luis Murgiak gogoratzen duenez, prezipitaziorik gabeko tarte baten ostean erortzen diren lehen tantak oso arriskutsuak dira: "Errepidean hautsa pilatzen da; asko botatzen badu, aldiz, errepidea garbitzen da".
Euriarekin ustekaberik ez izateko, segurtasuneko tartea handitu behar dugu: "Gure aurrean dagoen autotik hurbilegi gidatzen dugu; legeak agintzen duenez, uzten dugun tarte horrekin gelditzeko gai izan behar gara, aurrekoak egiten duena egiten duela. Euri asko egiten badu, balaztatzeko behar dugun denbora luzeagoa izaten da", azaldu du Murgiak. Logikoa denez, pneumatikoak egoera onean izatea funtsezkoa da arriskua txikitzeko.
Euriaren harira, Eusko Jaurlaritzaren Herrizaingo Sailak aquaplaninga saihesteko zenbait gomendio eskaintzen ditu bere webgunean. Hiru eragileren ondorioa da: pneumatikoak egoera txarrean egotea, errepideak ur gehiegi pilatzea eta abiadura handiegian gidatzea. Bustitako errepide batean oso azkar gidatzekotan, pneumatikoaren marrazkiak ezin du ura hustu behar bezain azkar; ondorioz, gurpilak irrist egiten du lurrean, eta autoa kontrolpean izateko zailtasun handia dugu. Egun euritsuetan, beraz, abiadura murriztea da onena, pneumatikoak baldintza egokietan izateaz gain.
Lainoaren kontra, erreferentzia bat bilatu
Lainoa, azkenik, ibilgailuan eragin zuzenik ez duen fenomenoa da; baina zailagoa da gidatzea agertzen bada, ikuspena murriztu eta arreta handitzera behartzen gaituelako. Luis Murgiak gomendatzen du "erreferentzia bat bilatzea. Errepideak marrak baditu margotuta, gure eskuinean dagoena jarraituko dugu, edo, bestela, bideko eskuineko ertza". Gure begirada ez dugu erdira eraman behar; izan ere, baliteke bestaldetik datorrenak gauza bera egitea, eta, hortaz, talka egingo genuke. Murgiak, halaber, lainoaren aurkako argiak gehiegi ez erabiltzea gomendatzen du, hau da, bakarrik behar denean piztea, "eta ez euria egiten duenean". Herrizaingo Sailak esaten digu gure aurrean dagoen autoaren atzeko argiekin ez fiatzeko: "Ibilgailu horren gidariak ez du guk baino ikuspen handiagorik, eta akatsak egitera bultza gaitzake".
Albiste gehiago gizartea
Bittor Arginzonizen Etxebarri erretegiak munduko bigarren jatetxe onena izaten jarraitzen du
Peruko Maido jatetxea munduko onena izendatu dute The World 's 50 Best Restaurants 2025 sarietan. Bestalde, Etxebarri erretegiko Mohamed Benabdallah aljeriarra munduko sommelier onena izendatu dute.
Abadia Saria jaso du Gure Zirkuak
Gure Zirkuak aurtengo Abadia Saria jaso du gaur arratsaldean, Arrateko gainean (Eibar) egindako ekitaldian, komunitate oso bati “elkarrekin euskaraz bizi eta sentitzeko plaza berritzailea” eskaintzeagatik. Eider Mendoza diputatu nagusiaren eskutik jaso dute Abadia Sariaren oroigarria –Iñigo Aristegui Telloren Zazpi Petaloak eskultura– Gure Zirkuko kideek.
Beskoitzek ikastola berria izango du 2026-2027 ikasturtean
Egun dauden prefabrikatuetatik gertu, lursail bat erosi du Beskoitzeko Udalak eta bertako zati bat ikastolarentzat izango da. Herri Urratsen lortutako diruari esker eta Euskal Herri osotik iritsitako elkartasunari esker, Seaskak milioi bat euroko inbertsioa egingo du. Irailean lanak hasiko dira, eta hurrengo ikasturtean hasiko lirateke Beskoitze aldeko 50 haur inguru baldintza duinetan euskaraz ikasten.
Ehgamek Bilbao Bizkaia Harro ekimena boikoteatzeko deia egin du
EAJk Harrotasunaren Nazioarteko Eguna “bereganatu eta turistifikatu" nahi duela salatu du eta E28 Koordinadorak ekainaren 28rako deitutako manifestazio “herrikoi eta aldarrikatzailera” joateko deia egin du.
500 ekitalditik gora antolatu dituzte 2025eko sanferminetarako
Ostegun honetan aurkeztu dute sanfermin jaien egitarau ofiziala, eta iragarri dutenez, hilaren 14an Sorotan Bele talde gipuzkoarrak emango dio amaiera bederatzi eguneko zoramenari, Gazteluko plazako agertokian.
Alerta laranja Araba eta Nafarroa hegoaldean, arratsalderako iragarrita dauden prezipitazio handiengatik
Tenperatura maximoak 27 eta 35 graduren artean kokatuko dira, tokiaren arabera. Arratsaldetik aurrera baliteke ekaitzak jo eta zaparrada trumoitsuak botatzea. Hori dela eta, alerta laranja ezarriko dute Araba eta Nafarroa hegoaldean.
Klima-aldaketaren ondorioak Euskadin: 0,3 °C gehiago hamarkada bakoitzeko, bero-bolada gehiago eta itsasoaren tenperatura gora
Eusko Jaurlaritzak egindako txosten batek ohartarazi du berotze globalak gero eta ondorio handiagoak dituela Euskadin. Tenperaturak etengabe igo dira 1970etik, bero-boladen egunak bikoiztu dira eta itsas mailak erritmo bizkorrean egiten du aurrera. 2023an, itsasoaren batez besteko tenperatura inoizko altuena izan zen.
Nafarroako Unibertsitatea eta EHU, munduko 600 unibertsitate onenen artean
Massachusettseko Institutu Teknologikoak (MIT) lehen postuari eusten dio, hamalau urtez; ostean, Londresko Imperial College eta Stanfordeko Unibertsitatea daude.
Arartekoak Osakidetzan inbertsioa areagotzearen garrantzia azpimarratu du, herritarren kexak ikusita
Ines Ibañez de Maeztuk adierazi du Osasun Itunaren ostean hartuko diren neurrien esperoan dagoela, egoera hobetuko duten itxaropenarekin. "Etxebizitza eskubidea bete egiten dela bermatuko duten politika publikoen aldeko apustu irmoa" ere eskatu du.
Scientia School enpresak Pryconsa konpainiari saldu dio Amara auzoko Karmelo ikastetxea hartzen zuen eraikina
Scientia Schoolek azaldu duenez, 2019an erosi zuen ikastetxea, baina "matrikulen kopuruak behera egin zuen etengabe". "Egoera horrek itxiera ekarri zuen", gogorarazi du.